Från gotlandsdricka via Wisby Klosteröl till dagens mikrobryggerier och hantverksjätten Gotlands med en produktportfölj med 25 storsäljande varumärken. Gotlands bryggarhistoria har kommit långt, och inom två år inleds produktionen på Gotlands nya bryggeri.
Traditionellt var det kvinnornas syssla, det var en del av hushållsarbetet. Enligt könsrollsmönstren under den rådande tiden var det otänkbart för en man att delta med mer än att gå och hämta ved och vatten. Den gotländska bryggartraditionen sträcker sig tillbaka till järnåldern och det sägs att vikingarna tog en sväng förbi Gotland på deras väg ut i stora världen. Flera århundraden innan brittiska flottan listade ut att lime förhindrade skörbjugg förstod vikingakaptener att öl höll sig mycket längre än färskvatten när man var ute till sjöss – och innehöll mer proteiner, mineraler och vitaminer.
Hemma på fastlandet, över hela Gotland, fortsatte bryggandet av deras ”Gotlandsdricka”, eller ”dricke” kort och gott. Dricke serverades till vardags, gärna en skvätt i risgrynsgröten. Barnen fick svagdrickat och det starkaste behölls till festliga tillfällen. Recepten var olika från socken till socken men det innehöll malt, enris, humle, vatten, någon typ av socker och jäst. Inte helt olikt dagens öl med andra ord.
För att få en bild av omfattningen av ölproduktionen på medeltida Gotland kan man studera klosterreglerna på Solberga Kloster utanför Visby. En nunna fick en tilldelning av 14 tunnor öl per år vilket motsvarar en dagsranson på cirka fem liter. Den torkade, rökta maten behövdes ju sköljas ner.
Klosterölen på Solberga skiljer sig nog en del från Wisby Klosteröl som var den första produkten som skapades då Spendrups klev in i hantverksbryggarbranschen med Gotlands Bryggeri sisådär 14-15 år innan hantverksbryggerier blev en trend. De moderna gotlänningarna var aldrig i närheten av dagsransoner på fem liter, men stoltheten över det lokalbryggda tog hastigt Wisby Klosteröl och Spendrups till 50 procents marknadsandel på ön. Idag har gotländska småbryggerier poppat upp som ogräs på sommarstugetomten, men Gotlands Bryggeri är fortfarande den okrönta kungen.
Kanske för att säkerhetsställa sin redan starka ställning, kanske för att behålla legitimiteten i att ha Gotland i sitt namn, så expanderar Gotlands på hemmaplan nu med ett nytt bryggeri. Det är naturligtvis viktigt för ett öl med namnet Gotland att hela produktionen ligger i Visby snarare än att en del bryggs i Grängesberg och planen är att det nya bryggeriet ska stå klart och att produktionen är igång under första hälften av 2020.
Nya Vd:n Mikael Mossvall, tidigare tolv år på Mackmyra och senast på Spendrupsägda Mariestads, är otroligt glad över planerna och tomten för bryggeriet.
– Platsen för bryggeriet har mycket av det vi drömt om. Läget, känslan, miljön. Det är dessutom tillräckligt stort för det vi vill skapa för Gotlands Bryggeri på sikt. Till en början planerar vi för en produktion på två miljoner liter per år. Sedan får vi se hur vi ska utveckla vidare. Vi kommer fortsätta utveckla alla våra hantverksöl på S:t Hansgatan precis som idag, men vår nya produktionslokal ger oss fantastiska möjligheter att låta dem växa volymmässigt och tillfredsställa det stora intresset som finns för Gotlands Bryggeris produkter.
Kan du berätta vad som ligger bakom ert beslut att expandera på hemmaplan?
– Efterfrågan på svensk hantverksöl fortsätter att utvecklas starkt och ett nytt bryggeri ger oss möjlighet att utvecklas tillsammans med det ökade kundintresset.
Vad tror du det nya bryggeriet kommer betyda för Gotland som helhet?
– En förhoppning är att företagare inom livsmedel på ön får ett ökat självförtroende att investera i sina verksamheter och vi på totalen får ett starkare erbjudande av mat och dryck som producerats på ön.
Du klev in för att leda Gotlands Bryggeri vid årsskiftet, vad ser du som ditt största mål i din nya position?
– Jag är ju ingen bryggare eller bryggmästare, men det har vi tre stycken mycket kompetenta av inom Gotlands bryggeri med Johan, Johannes och Joachim. Min roll kommer vara att samordna kunskapen som finns innanför väggarna på S:t Hansgatan och arbeta för att göra produkterna tillgängliga för ölintresserade runt om i landet.
Du kommer från en bakgrund på Mackmyra där ni profilerade svensk whisky mot köpare som annars bara tittade mot Skottland, och sedan på Mariestads, som jag tror seglade upp som ett av Sveriges absolut mest sålda ölmärken. Vilka erfarenheter har du med dig från respektive jobb till fördel för Gotlands Bryggeri idag?
– Från Mackmyra tar jag med mig vikten av det lokala perspektivet, att arbeta tillsammans med partners och regionen och tillsammans skapa en stark helhet under en gotländsk flagga. Från Mariestads tar jag med mig kundperspektivet och att vi som företag skall förtjäna relationen till våra kunder för att bli det bryggeri som väcker intresse hos dem som söker efter smakrik öl.
Det ligger ett förslag framme från riksdagen om gårdsförsäljning, och ifall det om några år blir till verklighet vad tror du det skulle betyda för svenska bryggerier?
– Oklart idag, vi får invänta utredningen och se vad den ger.
Tror du det finns politisk vilja att föra det igenom till ett positivt beslut?
– Jag kan faktiskt inte bedöma det, men det visar på ett stort engagemang för den svenska bryggeri- och besöksnäringen vilket jag tycker är positivt.
Du har ett unikt perspektiv, med tanke på din bakgrund på Mackmyra och din nuvarande roll som VD på Gotlands. Efter den starka utveckling som har varit de senaste åren, hur ser framtiden ut för den svenska dryckesindustrin som helhet?
– Mycket positivt. Det har aldrig varit roligare att arbeta inom bryggeribranschen. I dagsläget talar vi aldrig om besparingar, vi pratar smakutveckling och förstärkning, om att köpa utrustning för att få ölen att smaka mer, och om att kvaliteten i smakerna ska hålla längre. Det finns en innovationsvilja och entreprenörslusta, inte minst därför att konsumenten är nyfiken och beredd att betala för sig.
Och när vi nu kommit så långt, vad är de största utmaningarna som svensk dryckesproducent och var ligger våra styrkor och fördelar?
– Vår största styrka är vår kreativitet, investeringsvilja och vår passion för öl, utmaningar finns självklart, exempelvis långsiktigt kvalitetsarbete och tillgång till hållbara, ekologiska, råvaror över tid.
ÖPPET HUS HOS GOTLANDS BRYGGERI
Under Almedalsveckan slår Gotlands upp portarna till bryggeriet på S:t Hansgatan 47. Lär dig mer om bryggarhantverket och om hur de arbetar för att gotländska smaker ska nå hela Sverige. Bryggeriet har öppet mellan 11 och 17 tisdag till och med torsdag.
Läs även: En gotlandsfärja kommer lastad med öl.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2018.