Ögonöppnare för ölets magiska värld

Peter Steen-Christensen 11:20 26 Jun 2023

Johan Holms magasin c/o HOPS har varit en viktig beståndsdel i den svenska hantverksölsrevolutionen. Till den grad att han nyligen har belönats med ett hederspris.

”Under tio år har Johan Holm med bilder, texter och ett högkvalitativt formspråk bevakat den pågående ölrevolutionen. Med djupgående artiklar, där både text och bild fått ta plats, har han i totalt 30 nummer fångat en minst sagt unik tid i den svenska öl- och alkoholhistorien. Alltid med en särskild känsla för det visuella som överraskar och öppnar läsarens ögon för ölets magiska värld.” Så lät motiveringen när Johan Holm mottog hederspriset till Årets Ölutvecklare tidigare i år. Johan gör allt vad han kan för att slutföra arbetet med att skapa 30 sagolika nummer av sitt ölmagasin, men det kommer nu en sommar i vägen. Och då ska öl drickas. Men vad för öl? Det är det vi behöver veta.

Du har nyligen fått hederspriset när Årets Ölutvecklare skulle delas ut, detta för ditt arbete med ditt tjusiga ölmagasin c/o HOPS. Kan du ge oss en status angående magasinet just nu. Bjuds vi på något mer?
– I'm still alive! Och jag är fast besluten att jag ska ge ut ytterligare fyra nummer, så att det totala antalet släppta nummer blir 30. När de släpps vågar jag dock inte säga, jag tror utgivningen får ses mer som albumsläpp. Att driva printmagasin är dyrt och när tryck- och fraktpriserna ökar för varje nummer och annonsörerna samtidigt håller hårdare och hårdare i sina pengar så blir det ännu svårare, speciellt då c/o HOPS bara har mitt, nu tömda bankkonto, som enda finansiella ryggrad. Men jag vet vad jag vill ha för innehåll och hur de sista numren ska designas och därför kommer jag också släppa dem när de känns helt klara.
– Sajten cohops.se kommer dock leva vidare även när printmagasinet gått i graven. Vill man vara med och stötta arbetet med de sista numren får man gärna lägga en ”Sista numren”-prenumeration i webbshopen som man hittar via cohops.se, det går också bra att förbeställa lösnummer både kommande och äldre. Jag vill också passa på att pusha för 11 juli då jag ställer till med 10-årsfest för c/o HOPS på Holy Smoke BBQ i Skåne. Biljetter finns att köpa i nyss nämnda webbshop.

När du startade c/o HOPS för cirka tio år sedan, vad var din ursprungliga plan och förhoppning?
– Jag hade nog egentligen ingen större plan, utan det var drömmen om att få driva mitt egna printmagasin som var grunddrivet. Det var mycket trial and error och att gå på känsla allt eftersom. Jag hade då formgivit ett flugfiskemagasin för ett storförlag ett par år och från det arbetet tog jag med mig en del idéer om hur ett magasin mot en nischad publik kunde drivas. Jag ville också visa att ölvärlden kunde se ut på ett annat sätt än som den som mycket annan öllitteratur förmedlade. Min optimism och en hel del naivitet har gjort att man kört på år efter år trots många stora hinder, den naiviteten har också kostat mig otroligt mycket privat.

Du har punktmarkerat den svenska ölscenen under hela dess virvelvind till uppgång, kan du dela med dig några av höjdpunkterna du fått uppleva?
– Arbetet med Japan-numret 2016 och BBQ-numret 2018 ligger väldigt högt upp på listan. Båda de resorna var fyllda med så otroligt många spännande och lärorika möten. Och god mat och öl! Köpenhamnsbesöken i samband med Mikkeller Beer Celebration är också några av de senaste tio årens höjdpunkter.

Ölförsäljningen sjunker på Systembolaget, och hantverksölen tappar mest. Hur ser du idag på den svenska bryggarscenens framtid?
– Jag tror att närmsta året kommer bli rejält tufft för Sveriges bryggerier och många kommer behöva kasta in handduken. Det är verkligen tragiskt med så många människors drömmar, livsverk och arbetstimmar som går förlorade men jag tror att det är bra för bryggeriscenen på sikt. Att det skulle fortsätta så som det gjort de senaste 10-15 åren är inte hållbart, och den utgallringen som många trodde skulle ske under pandemin slår till nu istället. Jag hoppas att detta kan lugna ner tempot i branschen lite grann, att bryggerierna stannar upp och börjar jobba mer utifrån egna idéer och mer långsiktiga strategier som kanske kan ge mer lokal variation i ölutbudet.

Vilket svenskt bryggeri är det mest spännande just nu?
–  Att vi äntligen börjar se mer till variationerna i råvaror, till exempel att en jordgubbe inte BARA är en jordgubbe utan att det finns olika sorters jordgubbar med olika egenskaper och smaker tycker jag är väldigt inspirerande och det i kombination med att fler återinför gamla kulturspannmål och svensk humle i ölbryggningen är ett arbetet jag följer med stort intresse. Skånska Remmarlövs Gårdsbryggeri är riktigt vassa med att arbeta lokalt och har hittills i år släppt ett flertal fantastiska öl. Södermalmsbaserade Underjord tar det ännu längre och kliver ut i det vilda för att hitta råvaror och brygger öl som inget annat svenskt bryggeri, det finns en kunskapsdriven nyfikenhet i deras bryggande som smittar av sig. Även OMAKA jobbar på ett annat sätt än att utgå från de klassiska ölstilarna, nu senast med ölen Abyss, en baltic porter-ish som de bryggt med kombu och de rostade skalen från kakaobönan Mayan Red som blir över i XOCO Gourmets (världens enda tillverkare av "single varity”-choklad) chokladtillverkning.

Ändrar sig din personliga ölkonsumtion under sommarmånaderna?
– Jo, men det är klart att det blir mer ljust och lätt under sommaren. Ljusare lager, saisons och veteöl.

Vad blir denna sommars stora kioskvältaröl eller trend?
– Svår fråga! Tyvärr blir det väl inte saison i år heller även om jag önskar att det skulle vara det, och med tanke på att folks plånböcker är tunnare än på länge så tror jag tyvärr att trenden att fler väljer öl från storbryggerierna kommer att hålla i sig. Jag vill därför passa på att uppmana folk att i alla fall köpa varannan öl från det hantverksbryggeri som ligger närmast hjärtat, de behöver verkligen allt stöd de kan få just nu. Och tycker du att det blir dyrt så skippa de mest humliga ölen som oftast är dyrare just för att de innehåller mycket humle och ladda upp kylskåpet med lokala lager- och veteöl som är redo när det är dags att tända grillen eller bjuda över grannen på en kall i solen.

Vi behöver lite tips till sist, vad är dina tre starkaste kort från ölmenyn under en varm sommardag?
– Wild Bruce Saison och en hemmagräddad pizza bianco med Västerbottensost, skivad färskpotatis, rödlök, dill, smetana. Stenstrand Sommarale från Nynäshamns Ångbryggeri och en smashed burger. Gubbröra på en skiva Skedvi-knäcke och en Helsinge Pilsener.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!