Den enes bröd den andres död.
Förra veckan öppnade Gårdsbageriet på Södermalm. Det drivs av Dafgårds och ligger på Sankt Paulsgatan. Bageriet hann knappt dra upp jalusierna innan kändisbagaren Sebastién Boudet gick till attack på Instagram. "PÅGÅENDE BEDRÄGERI PÅ SÖDERMALM", skriver han och fortsätter: "Det ser ut som ett bageri. Det luktar som ett bageri. Men det smakar… PR-byrå. Dafgårds har öppnat ett “gårdsbageri” mitt på Södermalm – men inget här har någonsin sett en gård. Det är industribröd. Maskinellt. Standardiserat. Långt från hantverk. Långt från jorden. Bakad i fabrik. Stylad av reklambyrån Homage. Serverad av en hyllad “profil” – allt för att lura dig att tro att det här är äkta".
Sebastién Boudet skriver också att det är som att kalla ett glas Coca-Cola "lantmjölk".
– Det här handlar inte bara om ett bageri – det handlar om hur stora livsmedelsföretag försöker klä sig i småskaliga, genuina kläder för att vinna förtroende utan att förändra något i grunden, säger han till Aftonbladet.
Gårdsbageriet svarar på kritiken på Instagram: "Vad tråkigt att du tycker att vi är en av de största bovarna i matsystemet. Vi ser nämligen att bake-off bröd för med sig flera fördelar. Exempelvis så bakar vi vårt bröd med svenskt mjöl i Källby och fryser ner ned direkt efter gräddning. När det sedan ska bakas av för försäljning går det att minimera svinnet på ett enkelt sätt genom att baka av precis så mycket som efterfrågas. En annan fördel med att baka i stor skala är att det är energieffektivt", skriver de.
Läs även: "Per Morbergs avhopp är inget pr-trick"
"Gårdsbageriet luktar bageri men smakar pr-byrå"
Stad:
Kategori: