Foto: Viktor Falk

Hela Halland på en tallrik

13:19 19 Jun 2019

Produkter från länet får skina hos restaurangen Cosa Table i Kungsbacka.

I Kungsbackas centrala delar är det en hel del saker på framväxt just nu. Stadens kärna växer ständigt och en av dess pionjärer har varit gänget bakom Cosa. För ungefär fyra år sedan startade de en inredningsbutik, Cosa Home Stories, med ett väl utvalt sortiment och sedan fem månader tillbaka driver de även restaurangen Cosa Table som ligger en gata över. Även här är de noga med att varje detalj stämmer, och vad som stämmer bestäms utifrån tydliga ramar.

Det är nämligen främst halländska råvaror som står på menyn hos Cosa Table. Rätterna bestäms utifrån tillgång samt säsong, för det är den högkvalitativa produkten som gör maten i deras mening. När jag besöker restaurangen för att få höra mer om hur de jobbar är det delägaren Johan Bergman och kökschefen Sara Kjellström som möter mig. Johan fiskar fram några flaskor med lokalt producerad äppelmust som vi dricker vid ett av deras vackert snidade bord. Han berättar att allt i deras välinredda lokal går att köpa i inredningsbutiken tvärs över, och att de kör på en liknande stil i deras kundbemötande på båda ställena.
– Där kan vi berätta varför en stol kostar den här summan eller varför något är dyrt eller billigt. Det är väl lite det vi ville skulle vara kärnan, att det skulle vara en ärlig produkt och att vi kan vara transparenta i det vi säger. Vi vill kunna ha en öppenhet mot gästerna och att vi ska kunna utmana dem och dem oss i våra val, berättar Johan.

Hela deras matfilosofi handlar just om att bjuda in till ett samtal om maten och vad som faktiskt ligger på tallriken. Detta gäller både deras fokus på lokala produkter men även hur maten faktiskt tillagats.
– Som att vi har gravad torsk på menyn. Vi går händelserna i förväg lite när folk beställer det och frågar om de har ätit det innan eller om de kan berätta vad det är. Då kan folk säga att vadå det är ju torsk, men så förklarar vi att ja men den är ju gravad, säger Johan.
– Jag tror att många gör så att de riktar in sig på styckdetaljen bara. Då blir det tråkigt för gästen när de förväntar sig något annat. Då har ju inte servisen gjort sitt jobb och förmedlat det som vi förädlat, och det är så viktigt, fortsätter Sara.

Att människor kanske läser en meny lite slarvigt är nog inget som är specifikt för Kungsbacka i sig, men utöver Cosa Table är det få i närområdet som levererar mat på den nivå som de gör. Därför tycker de att det är extra viktigt men också roligt att ha en service till sina gäster som verkligen bjuder in till samtal både mellan gäst och kypare men även gästerna emellan. Bara en sak som konventionen att någon beställer in en flaska vin till ett helt sällskap efter att ha smakat av det försöker de att ändra på. 
– Om det är ett sällskap på fyra personer som ska ha vin så är det oftast en som tar kommandot att smaka på det och bestämmer åt alla. Då kanske vi frågar att är du säker på att din fru gillar samma sorts vin som du? Då häller vi upp på glas och så får folk testa. När vi trycker lite på det där och väl får in något sådant så händer det något i sällskapet. Det är ganska många som inte tar samma vin när man gör så, och vin är en sådan grej som många kan prata lite mer om, säger Johan.

Upplevelsen på Cosa Table går alltså väldigt mycket ut på att utmana sina gäster att föra samtal om vad de smakar. Det är en stor drivkraft hos dem att ständigt förbättra sin service, och Johan tror att de aldrig kommer att bli riktigt nöjda även om det hittills gått bra. Samtidigt vill de verkligen inte att det ska kännas för uppstyrt att komma till dem. I början var det många som dök upp finklädda, men de har märkt att människor har börjat släppa på det nu.

Det ska också påpekas att det inte bara är gästerna som utmanas av maten på Cosa Table. Även kockarna kan ha sina stunder där kreativiteten verkligen behöver maxas. Som i vintras när det var dåligt med kött att göra råbiff på - då fick det bli en variant på rotselleri. Allt för att främja de lokala råvarorna, men även för att stötta sina bönder.
– Vi vill inte ta den vägen att köpa något importerat istället. Det är så roligt att folk verkligen köper det då, att något har tagit slut. De förstår att det funkar så, säger Sara.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2019.

0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Krogrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!