Stefan Slätt är grundare och bryggare på Värmdö Bryggeri, som har deltagit på Nöjesguidens Ölmässa sedan första början. I januari gör de comeback.
Det Stefan gillar mest med Nöjesguidens ölmässa är småskaligheten, det centrala läget i Stockholm och ett bra upplägg med 2 pass per dag. Han brygger, tappar och gör allt annat tillsammans med sina kollegor på bryggeriet och insåg att han ville arbeta med öl när han satt i en bastu för nio år sedan med en kall öl i handen.
Själv föredrar han syrliga ölstilar med en fräschör som släcker törst på ett utmärkt sätt. Favoritölen just nu är Värmdös egen Lussebulle Imperial stout 12% som både doftar och smakar som första julbaket för säsongen. Massor av mörk rostad malt, russin, saffran och en lenhet med balans i både doft och smak.
Det som utmärker mikrobryggerier från andra bryggerier menar Stefan är att de vågar utmana det konventionella i hur öl ”ska” smaka.
– Öl kan vara så otroligt mycket mer än bara en ”stor stark”. Spännvidden är mycket bred och därmed finns det något som passar alla. Det som kännetecknar en bra öl är en bra balans mellan doften, munkänslan och smaken.
Stefan tror, som många andra att nästa trend blir nya typer av samarbeten där oväntade kombinationer i form av mat och dryck lyfts fram. Upplevelsen där rätt öl parad med rätt mat blir en helhetsupplevelse så mycket större än bara maten och drycken för sig.
Värmdö medverkar på många olika mässor, med lika många typer av besökare. Att det på senare år dykt upp rätt många ölmässor ser han inte som ett problem, så länge de inte krockar med varandra är intresset fortfarande stort. Det han gillar mest med Nöjesguidens ölmässa är tillgängligheten.
– Nöjesguidens ölmässa är den perfekta förstagångsmässan för att den är överskådlig, personlig och fantastiskt trevlig.
Läs även: Nöjesguidens Ölmässa är tillbaka.