Med en finkänslighet för smak och en bakgrund inom sensoriska analyser är Daniel Nilsson Absolut Vodkas relativt nya Billion Dollar Nose. Efter en nio månader lång anställningsprocess med ett flertal svåra intervjuer och praktiska inslag flyttade han in på Absolut Vodkas huvudkvarter för drygt ett och ett halvt år sedan. Daniel Nilsson berättar om konsten att ta fram nya smaker, hur intresset för att bli sensoriker växte fram och allt däremellan.
Daniel Nilsson är i grunden ingenjör och har studerat kemiteknik. Under sin karriär har han arbetat inom bland annat livsmedelsbranschen och kosmetikavärlden. Trots olika yrkesval har den röda tråden alltid bestått av det kreativa skapandet.
Fem år innan Daniel blev rekryterad som Absolut Vodkas toppsensoriker, jobbade han inom produktutveckling och realisation på Absoluts kontor i Åhus. Han har varit med och tagit fram bland annat Absolut Craft-serien, som består av Herbaceous Lemon, Bitter Cherry och Smokey Tea.
Du är den nya Billion Dollar Nose på Absolut Vodka, hur känns det?
– Jag måste ha bland det bästa jobbet i världen tycker jag själv, men det är mycket att leva upp till. Det var en gigantisk anställningsprocess där vi bland annat skulle skapa en helt ny produkt inom en timme, sedan skulle vi även skapa ett koncept och vilka säljargument som hörde till produkten. Samtidigt gick fyra bedömare runt och kollade hur vi jobbade rent laboratoriemässigt.
Får man fråga vad det var för produkt som tog dig vidare?
– Det var någon somrig variant med inslag av bär och tropiska frukter, däremot missade jag lite på att sälja in den så det blev lite knapphändigt, men det gick ju bra och det var ett kul moment.
Vad innebär det att vara sensoriker på Absolut?
– Det innebär att jag skapar och kreerar de nya smaker som Absolut ska lansera. Sedan är jag även ansvarig för innehållet i flaskan och det som finns sedan tidigare. Mina arbetsuppgifter är väldigt omväxlande. Men jag följer mycket trendstudier, kollar våra marknadsbolag ute i världen och har nära kontakt med våra leverantörer utav smakaromer i form av workshops.
Hur ser processen ut när du ska ta fram nya smaker och produkter?
– Det är lite beroende på vad det är för något vi vill få fram, men när det kommer till våra vanliga flavours som citron och mango exempelvis jobbar jag mycket tillsammans med våra leverantörer av smakaromer. Vi jobbar bara med naturliga smaker så de tar fram smak från exempelvis citronskal. Då brukar vi koncentrera upp dem och sedan adderar smakerna till spriten. Sedan sitter vi mycket på olika screenings som vi kallar dem, där vi bedömer ett gäng olika prover. Tar ut olika riktningar, funderar över sötman, det fruktiga och så vidare. Vi håller på så tills vi har en färdig prototyp. Det är utifrån den vi arbetar sedan. Vi testar även kvaliteten så den håller sig och är stabil i flaskan, och när vi har en färdig produkt framme så signar jag av den och godkänner att det här är det som gäller. Utöver det här har jag ett litet kryp in-labb här i Stockholm som jag kan smyga in i och blanda ihop lite grejer och testa.
Bland det nyaste i sortimentet som Daniel Nilsson utvecklat finns Raspberry Lemon som tillhör familjen Absolut Mixt. Det är en bärig hallonvariant med friska citrusinslag, en kombination som ligger helt rätt i tiden och passar fint till sommarens varma dagar. Utöver det har Daniel med kollegorna lanserat en helt ny kategori som heter Absolut Juice Edition.
– Det är inte en smaksatt vodka utan det är en spritdrink. Den har 35 procent alkoholstyrka och där ingår riktig fruktjuice. Drinken blir fint färgglad av juicen, och den funkar väldigt bra att blanda med till exempel sodavatten. Enkelt men väldigt gott.
Hur växte ditt intresse som sensoriker fram?
– Man får nog backa ganska långt tillbaka i tiden. När jag var liten så har jag alltid tyckt om att bygga saker, som lådbilar och kojor. Att skapa har alltid varit min drivkraft. Min mamma drev ett konditori och bageri, så både jag och min lillebror var alltid där och fick göra tårtor, bakelser och mixade olika sorters milkshakes. Jag tror att det är där någonstans som intresset växte fram, så det började ganska tidigt, avslutar Daniel Nilsson.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2019.