En ny generation av tyska vinmakare börjar ta plats och många av dem är unga kvinnor.
Generation Riesling är värdens största organisation för tyska vinproducenter med dryga 500 medlemmar, alla under 35 år. Med en mansdominerad historia med brist på kvinnliga vinmakare ser Tyskland äntligen en ljusning på horisonten då mer än en fjärdedel av medlemmarna, cirka 140 stycken, är kvinnor. Vinodlingarna blir alltså mer och mer kvinnliga. Den tidigare manliga dominansen är upphävd av unga vinodlare med bra idéer och ännu bättre viner. Organisationen är Tysklands sätt att lyfta fram ”det nya Tyskland” bland producenter, vinbönder, entreprenörer och framförallt, vinet. Med tyska arvet i ryggen, dess outgrundliga klassificeringssystem och enorma hierarki står nu en ny ung generation för framtidens förändringar.
Under 2006 etablerade det tyska vininstitutet (DWI) Generationen Riesling (GR) som en levande plattform för unga tyska vinproducenter, dels för att nå publiken, både på nationell såväl som internationell nivå, dels för att skapa ett kontaktnät mellan de som kom nya in i branschen. Sedan dess har GR vuxit till att bli världens största organisation av välutbildade, internationellt erfarna och ambitiösa vinodlare, företagare och källarmästare från både kooperativ och vingårdar.
GR:s medlemmar belyser andan av innovation, kvalitet och engagemang som definierar det tyska vinodlingssamhället. Deras portföljer av moderna viner är vinnande omvändare men med tradition i ryggen. Medan Riesling som är Tysklands mest kända druva har huvudrollen i organisationens namn, representerar de unga vinmakarna stolt hela spektrat av tyska druvsorter och söker sig tillbaka i historien och plockar fram de sedan länge bortglömda varianterna på den stora marknaden. Det utbud av druvsorter som odlas i Tyskland är imponerande, från A som i Albalonga till Z som i Zweigeltrebe. Av alla druvsorter är Riesling och Müller-Thurgau de mest kända. Dessa två sorter odlas på cirka 43 procent av Tysklands samlade 105 000 hektar vinodlingar. Elva och en halv procent av Tysklands vinodlingar består av Spätburgunder, eller Pinot Noir som druvan också kallas, vilket gör den till den mest odlade och betydande blå druvan. I Tysklands 13 vinregioner hittar man fantastiska vingårdar, storslagna vyer, pittoreska byar och gastronomisk bredd.
Framgången av kampanjer som Generation Riesling har hjälpt till att öppna dörrarna för tyska exportmarknaden, särskilt i Skandinavien. Up-and-coming vinmakare är helt plötsligt attraktiva och barn av sin tid använder de sig av okonventionella, nya metoder för att nå konsumenter. De skapar viner i den torraste av stilar och fokuserar på kvalitet i stället för kvantitet vilket relativt snabbt har ändrat märkning av produkterna och prissättningsstrukturer. I mars i år var fyra unga och talangfulla vinmakare från Generation Riesling, i Stockholm. Presentabelt nog var det tre unga män och en kvinna som i en paneldiskussion ledd av vinjournalisten Alf Tumble diskuterade innovation och tradition, livet som ung vinmakare idag och vad den nya generationen betyder för framtidens tyska viner. En ny generation tyska vinmakare som kommer från ett land med en stark vingårdstradition men med en sönderfräten vinimage från slutet av förra seklet. Kvinnan i samlingen stod ut med både åsikter, kunskap och karisma när hon pratade varmt om sitt förhållande till och samarbetet med sin far i vingården. Hon presenterade sitt vin 71|95 på druvorna Scheurebe och Silvaner, båda representativa och den mest populära druvan i Tyskland för årtalen far och dotter var födda. Fin allegori, tänkte jag och satte sen vinet i halsen. Den nya generationen tyska vinmakare skulle kunna vara mina barn. Martina Bernhard är född 1995 och hennes far är född 1971. Vinmakaren Jörg är alltså inte ens fyllda 50 år men har redan en tronarvinge som håller på att ta över, och hon gör det med storartad bravur.
Hos Weingut Bernhard arbetar alltså två generationer sida vid sida: dottern Martina och fadern Jörg har drivit vingården tillsammans sedan 2015. De arbetar med stor respekt för traditioner men tillåter också sin egen prägel på vinerna, en stor del av arbetet utförs för hand och vinerna genomgår en spontan jäsning. Resultatet blir uttrycksfulla viner med stor individualitet som speglar den kalkstensrika jordmånen och det svala klimatet.
Jörg Bernhard tog över föräldrarnas vingård Bernhard i Wolfsheim i nordvästra Rheinhessen 1995. Han moderniserade snabbt produktionen och etiketterna och den rena glädjen som Jörg känner då han gör sitt vin smittade snart av sig på dottern Martina. Hon är nu certifierad tekniker för vinodling och oenologi. De två arbetar hand i hand med naturen, litar på manuell arbetskraft utan herbicider i vingården och endast naturliga jäststammar i källaren. Martinas ungdomliga intuition och Jörgs mer än 30 års erfarenhet av vinodling ger de klara och typiska Rheinhessen-vinerna en alldeles egen raffinerad stil.
Jag fick en pratstund med Martina och provade igenom hennes unika viner som nästan briserar av sälta och mineralitet från sina kalkstensjordar.
– Jag älskar Silvaner, kanske för att jag växte upp med det och att det var den populäraste druvan när jag föddes. Jag har en dröm om att vid sidan av Franken sätta Rheinhessen på kartan för fantastiska viner på Silvaner, säger hon.
Ingenting förblir som det är, vissa saker återvänder, men aldrig med samma identitet. Så är också fallet inom vinodling. Medan 60- och 70-talet var märkta med nya sorter har de ursprungliga druvsorterna upplevt sin stora renässans i två decennier. Jörg och Martina Bernhard, föddes båda under högtiden för en av dessa epoker. Så det är ingen slump att de nu kombinerar tradition med glädjen av experiment.
– Mina farföräldrar skakade på huvudet åt mig när jag kom från vinuniversitetet med idéer om att ställa om till ekologisk och biodynamisk odling och att experimentera med vild fermentering och spontanjäsning. Jag har en stark tro på naturen så de fick helt enkelt ge med sig. Samma sak gäller min far. Han har insett att jag är en urkraft att räkna med, så även om han inte riktigt vill göra som jag, så litar han och tror på min kunskap, mitt driv och min vision, berättar hon. Martina jobbar för en total omställning till ekologiskt vinmakeri och de är på god väg. Hållbarhet och miljö är viktiga aspekter för den nya generationen unga vinmakare i Tyskland. De jobbar alla modernt men med ett återgående till metoder från långt innan pesticider och andra kemikalier förpestade landet. – Även fast vi tillämpar den senaste tekniken och procedurer så lämnar vi utrymme för vår intuition, vi göder den noga så att den kommer att växa och bli starkare. Mina föräldrar ansåg det onödigt till en början, men bevisligen fick vinerna både högre syra och mineralitet och det blev frodigare liv i vingårdarna.
Rheinhessen har fött en ny vinstjärna som nu börjar få luft under sina vingar. Martina har alla förutsättningar att bli riktigt stor bland vinmakarna i landet. Hennes viner visar redan riktningen, från årgång till årgång och riktningen är spikrakt uppåt. Vinerna finns ännu inte på den svenska marknaden, men det är väl egentligen endast en tidsfråga om vilken importör som hugger henne först.
– Jag vill göra viner utan skrupler fast med allt mer vigör. Vi gör viner som vi gillar det och vi vill och kan lita på naturen, i vingården genom växt- och djurvänlig hållning och tillhörande biodiversitet, i källaren genom spontanjäsning. Resultaten talar för sig själv i vilket fall som helst.
Hon pratar inte bara för sig själv, hela Generation Riesling vaggar på hennes ord och den enda egentliga faran för kommande årgångar, rent generellt för Tyskland, är att de unga vinmakarnas iver om att vara revolutionära gentemot sin tradition, resulterar i ett alltför generiskt resultat. Torrt vitt vin, utan karaktär från sin region med lik-stilad förenklad avskalad minimalistisk design på namn och etiketter. Kanske måste vi lära om, lära rätt och leta efter ny komplexitet och nyanser i strukturer och smak. Riesling verkar vara druvan att fortfarande lita på när det kommer till ursprung, men visst är det väl ändå kul med så mycket nytt att (åter)upptäcka? Drivet bakom GR är dock starkt och jag tror att de vet vad som väntar dem, de verkar i alla fall ”ha kul på vägen” för att citera en känd svensk rappare som nyligen kommit ut som stort Rieslingfan.
– Vin gör mig lycklig och att göra vin gör mig ännu lyckligare, avslutar Martina vårt samtal.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden undefined.