Marianne Wallberg.

Blött trettioårskalas

Peter Steen-Christensen 13:42 20 Sep 2022

Sedan början av nittiotalet har Stockholm Beer & Whisky hjälpt törstiga besökare att navigera en numera explosiv ölkarta. Grundaren Marianne Wallberg tänker både tillbaka och framåt.

Det som idag har blivit en självklarhet var för 30 år sedan snarare en omöjlighet. Idag kan vi mingla runt på en ölmässa och prova en mängd olika öltyper från en lång rad både lokala och internationella bryggerier men när Marianne Wallberg försökte dra igång en ölfestival i Stockholm var det kraftig motvind. Politisk såklart, och dessutom var det ju inte alls något utbud att tala om - Sverige hade totalt åtta bryggerier på den tiden. Idag är Marianne lika ambitiös som då och till jubileumsutgåvan av festivalen planeras ett flertal spännande saker som hon är hemlighetsfull runt, men vi vet i alla fall att tävligen Beer Team återuppstår där restaurangbranschen tävlar i ölkunskap och om öl och mat.

Vad är den största skillnaden med festivalen idag?
– För 30 år sedan när jag fick idéen att skapa en ölfestival blev jag direkt idiotförklarad av många. Orsaken var att den svenska alkohollagen då inte tillät dryckesmässor och provningar till allmänhet. Jag ringde de åtta bryggerier och tiotal ölagenter som fanns i landet då och alla tyckte det var en lysande idé, fast det skulle aldrig gå trodde de alla. Efter att även ha frågat alla omkring mig samt personal på restauranger med flera förstod jag att alla tyckte det skulle vara häftigt att få gå på en ölfestival, då satte jag igång. Jag gjorde ett gediget underlag som gick ut på att ett speciellt tillfälligt serveringstillstånd skulle upprättas där vi på NackaStrandsMässan skötte all mat, vakthållning med mera och knallade sedan upp till Jan-Olof Tidbeck på Länsstyrelsen med det, det var han som hade hand om alla tillstånd på den tiden. Han tyckte det var en lysande idé med påpekade att det inte fanns några blanketter för det. Gör en då sade jag. ”Ja varför inte” svarade Jan-Olof och så blev det. Jag kan berätta massor om hur det sedan gick och hur jag var med och aktivt lobbade fram den lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2011, då det äntligen blev helt tillåtet att arrangera dryckesmässor och provningar.

Kommer du ihåg hur allt startade?
– Självklart kommer jag ihåg det, det är ju bara 30 år sedan! Jag hade fått ett konsultuppdrag från nystartade NackaStrandsMässan som innebar att jag skulle kreera nya mässkoncept. På den tiden delade jag kontor på Nybrogatan med ett gäng datakillar. En fredag när vi satt på Berns för en sen lunch tyckte killarna att vi skulle beställa in öl till maten. Jag som inte alls tyckte om öl då utan var en typisk ”vitvinssippare” tyckte det var för tidigt för att dricka vin. ”Men var som folk Marianne” sa killarna, ”beställ en öl som vi”. Jag frågade servitrisen vad det fanns för olika öl, hon berättade att de hade fyra olika sorter från Spendrups. Vad är det för skillnad på dem då frågade jag och vilken öl passar till den mat jag beställt? Hon hade absolut ingen aning. Vad beställer ni då frågade jag killarna? Vi beställer ”stor stark” blev svaret. Jaha sa jag, beställer ni ”stor mat” då också? Jag var lite förvånad över att de inte brydde sig om vad de drack. Jag tänkte helt enkelt vin. Där föddes tanken som sedan blev verklighet.

Hur har besökarna, och svenska ölkonsumenter i allmänhet, förändrats genom åren?
– Syftet med Stockholm Beer & Whisky Festival har från början varit att få besökarna att hitta sina egna smaker och att våga prova nyheter. Experter förklarar skillnaderna, men det viktigaste är att man som besökare hittar vad man själv har för smak. Besökarna är idag oerhört kunniga, vilket är mycket glädjande. Vi har också under alla år arbetat intensivt för att ölen inte bara skulle vara grabbarnas dryck och vi är oerhört glada över att vi numera har drygt  40 procent kvinnliga besökare.

Har ni planerat några speciella festligheter för att fira ert jubileum?
– Vi har en jubileumsgrupp bestående av många av de duktiga medarbetare som varit med på denna resa i 30 år, vi kommer att presentera flera spännande saker på vår hemsida framöver - stockholmbeer.se.

Idag finns inte bara fler småbryggerier utan även en uppsjö av ölfestivaler. Jag frågar Marianne hur de arbetar för att behålla ryktet som den främsta ölfestivalen i landet.
– När vi startade Stockholm Beer & Whisky Festival 1992 fanns det åtta bryggerier i vårt land. Nu finns det över 500, en oerhört glädjande utveckling som även ger många, många arbetstillfällen från norr till söder. Efter att nya lagen trädde i kraft år 2011 så blev det tillåtet med dryckesmässor, vilket är nödvändigt för att bryggerierna ska kunna få visa upp sina produkter.

– De lokala ölfestivalerna är oftast väldigt bra och självklart bra för de lokala bryggerierna. Men Stockholm Beer & Whisky Festival, som fortfarande är en av de tre största, är den enda som har väldigt stor internationell status, det vill säga många bryggare och bryggmästare, distiller masters, skribenter, bloggare från hela världen kommer årligen till mässan för att mötas, byta erfarenheter och inte minst starta samarbeten över gränserna. Så blir det även framöver.

Om vi tittar ytterligare tio år framåt. Hur har den svenska ölbranschen utvecklats?
– Självklart är det svårt att sia om hur världen ser ut om tio år, särskilt i dessa oroliga tider. Men om jag får önska så får vi behålla och utveckla vår gedigna svenska ölkultur, med mer tillgänglighet på olika sätt. Vad gäller Stockholm Beer & Whisky Festival så kommer den att fortsätta arbeta för branschens bästa och för fortsatt spridande av ölkunskap. För det kommer ju nya generationer hela tiden med många nya ölintresserade, vilket branschen hela tiden behöver för att kunna fortsätta utvecklas.

Marianne är också engagerad i frågan om gårdsförsäljning av öl i Sverige.
– Det skulle betyda massor för de lokala bryggeriernas fortsatta utveckling. Mitt förslag är att låta bryggerierna få ansöka om ett separat försäljnings-, och serveringstillstånd som knyts till deras ordinarie tillverkningstillstånd. Det skulle innebära att bryggerierna skulle sköta en gårdsförsäljning helt perfekt, då de annars riskerar att bli av med sitt värdefulla tillverkningstillstånd.

På tal om de svenska bryggerierna, vem har kokat ihop årets mest spännande öl?
– Jag har många favoriter för olika tillfällen, innan mat, till mat, efter mat, en solig dag, eller en regnig dag…Jag sätter en ära att vara opartisk så jag behåller mina favoriter för mig själv.

Stockholm Beer & Whisky Festival går av stapeln under två helger, den 29 sep-1 okt och 6-8 oktober.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2020.

0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!