Originalfoto: Josefin Mirsch
2007 gav Carolina Gynning ut boken Privat: mejlkorrespondens tillsammans med Alex Schulman. Som läsare fick man följa deras trevande vänskapliga mejlande fram och tillbaka. Nu till saken. Schulmans podcastkompis, författaren Sigge Eklund, har hamnat i intensivt bråk med Magasinet Filter – den mysstämning som uppstod mellan Carolina Gynning och Alex Schulman fick alltså inte en uppföljare. Är det bara ännu en dag i mediesandlådan? Vi ger er den fullständiga bråkrecappen.
27 augusti 2013. Steg 1.
Sigge Eklund får ett mejl av frilansjournalisten Marcus Joons, där han berättar att han vill skriva en text om Sigge i samband med nya boken In i labyrinten och Alex & Sigges höstaktuella show Meningen med livet. Wow, tänker Sigge, det här vill jag ställa upp på.
5 mars 2014. Steg 2.
Allt har gått fint. Marcus Joons har hängt med Sigge ett tag och dessutom pratat med hans pappa och bror. Han skriver texten, får ett mejl av Sigge som säger att han gärna läser sina citat, och säger sig ha skickat citaten.
28 mars 2014. Steg 3.
Texten publiceras. Den målar upp en bild av männen i familjen Eklund som narcissistiskt störda, och Sigge går till rasande attack mot den, magasinet och Marcus Joons i välkända podcasten Alex & Sigge. Han säger att han varken visste att texten skulle handla om hela familjen Eklund eller fick läsa sina citat.
31 mars 2014. Steg 4.
Magasinet Filter svarar på sin hemsida. ”Sigge Eklund hade uppenbarligen föredragit om vi publicerade ett höviskt, idoliserande personporträtt på honom inför släppet av hans nya bok (så som så många andra tidningar nu antingen har gjort eller är på väg att göra). Så blev det inte. Därför är han besviken på Filter samt på skribenten Marcus Joons. Detta är helt i sin ordning", skriver de bland annat.
31 mars 2014. Steg 5.
Sigge brusar upp ytterligare. På sin egen hemsida lägger han upp delar av sin och Marcus Joons mejlkorrespondens. Han visar upp att han aldrig fått sina citat skickade, trots att han bett om det. Plötsligt var magasinet hos tryckeriet och inget kunde göras.
1 april 2014. Steg 6.
Filter svarar med samma mynt och publicerar mejl. Där framgår det däremot att Sigge fått citaten och godkänt dem, efter att tidningen gått till tryck, ska sägas. "Nu känner jag mig lugn", hävdar Filter att Sigge skrivit i ett mejl angående citaten.
1 april 2014. Steg 7.
Till Resumé säger Sigge att Filter "har mage att göra sig roliga över att jag blir ledsen", och kräver en ursäkt.
2 april 2014. Steg 8.
Sigge kontaktar Nöjesguiden. Han önskar ett förtydligande av bråkrecappen i sig – närmare bestämt det faktum att han fick citaten först när tidningen redan befann sig på väg till tryckeriet och att han inte fick veta vinkeln.
4 april 2014. Steg 9.
Efter Filters oproffsiga hantering av bråket tar Sigge återigen upp ämnet i sin podcast. Han verkar lugnare när han pratar om det, som att allt är på väg att blåsa över. Kan detta steg komma att bli det sista i denna vår bråkrecap? On a side note: på kuppen har Sigge de senaste dagarna fått maximal användning för sitt nya älsklingsuttryck, "att de har mage".
7 april 2014. Steg 10.
Catia Hultquist jämför i DN Filters text med att "bevittna ett perverterat psykiskt övergrepp". Nämnvärt är att förra gången det blåste kring podcasten, när Sigge och Alex turades om att namnge personer de ogillar, skrev samma Hultquist en krönika med rubriken "Kanske måste podprofilerna ta mer ansvar för vad som sägs". Samma person som ondgjorde sig över duons ton beklagar sig alltså nu över Filters ”lustmord” på familjen Eklund. Kappan, vinden, och allt det där, ni vet.
8 april 2014. Steg 11.
Filters chefredaktör svarar på Catia Hultquists krönika. Texten har rubriken, och andemeningen, "Offentliga personer måste tåla en kritisk granskning". Men måste de verkligen tåla att få sin självbild beskriven som "väldigt skruvad", som i Filters första svarstext (se steg 4)? Dessutom undrar vi: exakt var har Marcus Joons själv befunnit sig under allt detta?
9 april 2014. Steg 12.
HÖR UPP! Marcus Joons bryter tystnaden i ett kulturdebattinlägg på Aftonbladet. "Jag hade först inte tänkt kommentera Sigge Eklunds version i media. Jag trodde få skulle ta den på allvar", skriver han och säger att han inte insåg vilken mediemakt Eklund skulle visa sig ha. Makten visade sig genom att Expressens respektive Aftonbladets chefredaktörer kritiserat Filter i sin egen podcast, Mattson Helin – som klipps av Eklund. Vi hoppas på att detta åtminstone inneburit en revival för Joons band Korallreven – ett tecken på hur snabbt den inre etiska kompassen snurrar nu. När alla börjar närma sig att ha lika mycket rätt, är det då fortfarande bråkpingis det handlar om?
10 april 2014. Steg 13.
Martin Aagård skriver på Aftonbladet Kultur om vad mediemän förväntar sig av en intervju – ett ickekonfrontativt Värvet-mys, aldrig ett kritiskt ord. Han tar Filters agerande i försvar, för i en tid då varumärkesbyggande blandas ihop med journalistik saknar han de sanna, granskande reportagen och redaktörerna som backar dem.
14 april 2014. Steg 14.
DN:s Catia Hultquist svarar Martin Aagård (se steg 13), och menar att deras ideal, den av henne lyckat myntade "Filtermetoden", är "en daterad och lätt tondöv form av skjutjärnsjournalistik med på förhand dömda skurkar som ska avslöjas". Aj.
Hon adresserar även, med vad vi tolkar som en roande raljant ton, att diskussionen "glädjande nog" kommit att handla om journalistik. Och texten är kategoriserad under "Kulturdebatt". Något säger oss att detta är långt ifrån över.
14 april 2014. Steg 15.
När kultursidorna tar över bråket (se steg 14) går Sigge vidare till andra skandaler. Att inte längre vara centrum för diskussionen är nog inte hans största huvudbry – med anledning av deras nu anmälda vinreklam på instagram.
16 april 2014. Steg 16.
Glädjen över att Sigge-gate kidnappats av kultursidorna, i deras tröstlösa jakt på valfri friktionsyta att drabba samman på, hann knappt lägga sig förrän det hela nådde en än mer pubertal nivå. I sin välbekanta podcast tar Alex & Sigge återigen upp ämnet, till synes mest för att i förhållandevis många minuter få håna Martin Aagårds namn.
Namnhånet som argumentativt grepp tog sig även in i en Metro-intervju, "Så när du frågar mig om Martin 'Aaaaagårds' artikel… Det finns något pirrigt över att känna hatet från vissa journalister.".
Är det nu vi ringer hem till deras föräldrar?
25 april 2014. Steg 17.
Recensionsdagarna för Sigge Eklunds nya spänningsroman är här! Om Filterbråket har haft en enda perk – förutom det odiskutabla underhållningsvärdet – är det att bidra med en självklar vinkel åt alla recensenter som någonsin kommer skriva om In i labyrinten.
DN:s Ingrid Elam skriver i sin svala text: "Till skillnad från (sina karaktärer) får han själv en uppmärksamhet som skulle glädja vilken narcissist (...) som helst, vilket i sin tur kanske är en avspegling av medievärldens självupptagenhet." I Expressen kommer Cecilia Hagen med ord, inte visor: "En porträttintervju är inte en gratisannons."
Den enda sanna vinnaren av allt detta börjar utkristalliseras; Filters irl-Klout Score.
7 maj 2014. Steg 18.
Här har vi trott att vårt bästa bråk någonsin, denna eviga bråkpingis, har varit på väg att stanna av. Och då! Som en blixt från klar himmel! Kissar Sigge på en Filter-tidning!
Nej, detta är för bra för att vara sant, fast sant. Sigge Eklund utsågs idag till Årets branschpersonlighet på Stockholm Media Week. Han kunde inte vara på plats för att ta emot sitt pris, och skickade därför en tackfilm.
En kort recap-in-a-recap är på sin plats: i filmen tackar han för utnämnelsen, men går snabbt över till att prata om Filter. Han förklarar att han inte alls är bitter över det som inträffat, säger: "Jag har inte tänkt en sekund på det sedan det hände, och kommer inte att tänka på det särskilt mycket framöver heller." Sedan slänger han tidningen på marken, drar med oväntad smidighet ned sina byxor så att två bara skinkor exponeras, och utstöter ett avgrundsvrål medan han förmodat kissar på det så förhatliga lilla häftet.
Vet ni vad, det finns bara en sak att säga – can't make this shit up. Inte ens i våra vildaste drömmar.
Bråkrecappen uppdateras löpande.