Blink Twice

Andreas Heilborn 20:01 22 Aug 2024

Blink Twice känns från början mycket som en film Jordan Peele skulle kunna ha gjort men den känns också en hel del som en film av M. Night Shyamalan. Eller, regidebutanten Zoë Kravitz har en bra känsla för att bygga upp ett obehag men drar tyvärr ut på det lite för länge. Det känns som Peeles Get Out med att människorna beter sig underligt och det krypande läskiga som ligger nära ytan och då och då bubblar upp. Men det tar tid, för mycket tid av filmen. Man sitter och väntar på förklaringar till det hela och hur bloddrypande, hemsk och samtidigt underhållande själva finalen än må vara, blir ett stort jaha. Ett Shyamalan-slut.

Frida (Naomi Ackie) kärar ner sig i techmiljardären Slater King (Channing Tatum) efter att ha sett honom på sociala medier. På en fest springer hon på King och han bjuder med Frida till sin privata ö för en värld av lyx i överflöd och vilda fester. Men bakom den glättiga fasaden gömmer sig något fasansfullt vilket Frida sakta börjar inse.

Överklassens sviniga fester är underhållande. Simon Rex, Christian Slater, Haley Joel Osment och Kyle MacLachlan gör dekadent och självupptagen överklass med bravur. Roliga, korkade men också mycket obehagliga. Slater Kings assistent Stacy (Geena Davis) är en komisk sidekick, en nervös och flummig tant, som förbyts mot något annat. Davis är bra på att växla mellan ömhet och ondska.

Ändå är det en stabil debutfilm av Kravitz. Det finns en känsla i bildspråket och en bra personregi. Blink Twice höjer sig över mycket av de thrillers som släpps på bio eller streamingtjänster. Men för kommande filmer önskar man sig att Kravitz vågar vara mer som Peele och mindre som Shyamalan.