Tre eldsjälar har skapat en av Malmös mest populära restauranger där det äldre klientelet möter en ny ung matintresserad publik på en av stans bästa adresser.
– De yngre gästerna vill ha en helhetsupplevelse när de går ut och äter, det räcker inte bara med god mat, säger ägarna av Atmosfär.
1997 öppnades dörrarna till restaurang Atmosfär för första gången. Idag, 24 år senare finns krogen fortfarande kvar och det går bättre än någonsin. Atmosfär drivs av delägarna Kate Wibroe, Henrik Regnér och Adnan Zeciri som tillsammans gjort att Atmosfär gått från att vara en något stelare finkrog till en kvarterskrog där både yngre och äldre gäster älskar att husera.
De första tio åren var det ”fine dining” som gällde på Atmosfär och grundaren Henrik Regnér gjorde allt för att restaurangen skulle hamna i White Guide eller Guide Michelin.
– Det var en jättekul tid och vi var stolta över vad vi gjorde då. Men åren gick och kundklientelet blev mindre och mindre och maten dyrare och dyrare så det var ingen lönsamhet i det vi gjorde längre. Dessutom serverade jag mat som jag personligen inte längre uppskattade, och då ska man ju sluta. En restaurang blir inte bra om man inte kan stå för vad man gör, säger Henrik.
2008 ändrade Atmosfär sitt koncept och var först i Malmö med att servera mellanrätter. Det var tankarna kring hur man umgås över mat och dryck ute på krogen som gjorde att man ville testa något annat.
– Man vill umgås med sina vänner och sin familj på krogen, inte bara äta mat, säger Henrik. Det var därför vi började med lite mindre rätter som man kunde dela över bordet och dessutom få smaka på fler rätter än bara en förrätt och en varmrätt. Ofta vill man ju testa olika rätter utan att för den delen äta jättemycket,
2015 gick Kate Wibroe in som delägare och fyra år senare satte sig även Adnan Zeciri bakom Atmosfär-ratten, vilket visade sig vara en smart idé.
– Vi är en väldigt bra trio och har en plattform som är självsäker och stabil, men vi är fortfarande väldigt lyhörda och lyssnar på våra gäster och på allt som händer runt omkring oss. Sen har vi mycket mer energi och kunskap än tidigare, säger Kate.
Precis som för alla andra krogar gjorde pandemin att ägarna fick tänka i nya banor. I mars började de permittera anställda men insåg snabbt att det inte var lönsamt. Istället för att ha stängt söndagar som man tidigare haft, öppnade man upp så att den heltidsanställda personalen kunde sprida ut sina timmar.
– Jag tänkte, varför ha stängt en söndag när vi ändå betalar hyra? På det här sättet kunde vi både sprida ut gästernas besök och personalens timmar. Det har funkat hur bra som helst och det har även visat sig vara lönsamt att ha öppet veckans alla dagar, säger Adnan.
Men förändringarna slutade inte med mer generösa öppettider, i mars 2020 bytte Atmosfär även logga och byggde om bardelen.
– Vi kände väl att vi inte var helt optimerade och ville gå från 80 till 100 procent. Vi ligger ju på en av Malmös bästa adresser och då gäller det att man taggar till, så det blev en ny logga och en bardel där vi får mer kontakt med våra gäster som vill sitta och äta i baren, berättar Kate.
Maten som serveras på Atmosfär är fortfarande mellanrätter och kökets stil beskriver trion som modernt internationellt svenskt.
– Det är mycket svenska smaker och givetvis råvaror i säsong. Vi fokuserar mycket på gröna rätter både på grund av miljön men även för att vi tre älskar grönsaker och vill att alla ska få njuta av det hos oss. Idag har vi cirka tio vegetariska rätter på menyn, berättar Kate.
Antagligen är det just maten, läget, servicen och öppettiderna som gör att Atmosfär har lockat till sig en ny målgrupp – de unga matintresserade. Idag sitter både en äldre och yngre generation och lunchar, dricker vin och äter middag på Atmosfär.
– De mest konservativa gästerna som åt här förr har nog lämnat oss, nu är det allt från 50-talister till 90-talister som besöker oss. Men vi har ett väldigt blandat klientel vilket vi tycker är kul, säger Henrik.
Kate fyller i:
– Många unga har nog tröttnat på att det bara är fest som gäller och ställer högre krav när det kommer till mat och dryck. Det är ju en ny generation som går ut och äter och är matintresserade.
Adnan håller med sina kollegor men har även en annan teori varför de yngre gästerna hittat till Fersens väg 4.
– Idag vill unga ha en helhetsupplevelse när det går ut och äter, det räcker inte bara med bra mat. Att ha en skön uteservering, kanske en DJ som spelar är minst lika viktigt som vad som finns på menyn.
Detta är en av anledningarna till att man under vissa lördagar kör dagsfester mellan 13 och 16. ”After ski”, ”Brunch & Bubbels” och ”Bubbledogs” är några av de teman som man haft – och fler planeras framöver.
Kate och Adnan berättar:
– Lördagsfesterna är väldigt populära och när vi släpper datum och tema på sociala medier blir borden uppbokade direkt. Vi tror att det handlar om att våra gäster får uppleva oss i en annan tappning för några timmar vilket är superkul. Dessutom tycker personalen att det är roligt, att man får göra något annat än vad man brukar under några timmar.
Framgångsreceptet med god mat, trevlig personal, en solig uteservering och populära fester kanske låter enkelt – men bakom succén ligger hårt jobb, ständig närvaro och en gemensam framtidsvision.
– Jag tror att vi lyckas så bra för att vi delägare har samma målbild. Vi vill alltid ha en ägare på plats i lokalen så att det känns tryggt för både personal och gäster, samtidigt vill vi såklart ge bra service och mat till våra besökare. Sen vill vi givetvis driva ett företag som är vinstdrivande och vi ser hela tiden långsiktigt på det vi gör. Att vi dessutom har kul och en gemensam syn på framtiden och vad vi vill uppnå är nog rätt unikt, avslutar Henrik.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2021.