Julen är en tid då ölutbudet utökas och förändras. Följ med oss på en resa i tomtens släde genom julölens magiska värld.
En minut i nio. Exakt 20:59 och inte en sekund tidigare drog festen igång den första fredagen i november. Danskarnas kanske största utekväll under hela året sparkas igång när barerna får börja hälla upp årets julöl. Denna dryck, som såklart inte är någon ölstil alls men oftast är lite mörkare, lite starkare och ibland lite sötare har fått fäste i hela världen även om Skandinavien kan vara julölens starkaste punkt. Danskarna drar det till sin spets. Spektaklet när julölen lanseras skapades av Tuborg för över 30 år sedan och innan 2000-talet så firades julölsdagen på en onsdagkväll - med första upphällning vid midnatt - med resultatet att skolor och arbetsplatser stod tomma dagen efter. Att göra det till en helgdag var på tapeten men det räckte att flytta spektaklet till en fredag. Namnet J-Dag blev accepterat i danska ordlistan 2008 med beskrivningen ”den dag på hösten som ett bryggeris julbrygd kommer i handeln” och fem år innan det skapade Ølbaren på Nörrebro tillsammans med Ölentusiasterna en ”välsmakande” alternativ högtid på torsdagen, alltså dagen före, för att lyfta fram ”kvalitet framför kvantitet”. Båda dagarna lever idag vidare sida vid sida, även om nu stora delar av danska hantverksöls-scenen också skapar julöl som lanseras på J-dagen första fredagen i November. Det är inte längre bara Tuborgs högtid, även om det såklart fortfarande är många som älskar när tomtenissar från Tuborg kommer och delar ut gratis smakprov från årets skörd (under J-dagen delar de jul- och blåklädda älvorna från Tuborg ut 25 000 gratis flaskor öl på 450 danska barer - gissar det blir svårt att kopiera i Sverige).
Men det är såklart inte bara Danmark, övriga Skandinavien är också knasigt glada för sin julöl, även om vi kanske inte kommer upp i över 400 olika julöl på marknaden som i Danmark. Norrmännen hade efter kriget en julölskris med brist på råvaror och lite för kraftig respekt för nykterhetsrörelsen. Deras julölsproduktion kom inte igång igen förrän 1956, men deras julöl har en lång historia - den äldsta julölsannonsen hittades i en tidning från Bergen 1869 - ”Extra fin julöl i tunnvis kan beställas från C Andersen” ungefär. Det var väl också där i krokarna, under 1800-talet, som vår mer ”moderna" julöl började hitta in i de svenska hemmen och vi känner igen dragen än idag - fylliga, lite mer kraftfulla öl för att kunna matcha smakerna på bordet, den salta eller feta maten. Den svenska julölen förlorade emellertid efter hand en del av sin betydelse, och lågpunkten nåddes kanske på det annars så glada 1980-talet då Systembolaget 1985 stoltserade med ett (1!) julöl på sina hyllor.
En extrem kontrast jämfört med idag givetvis. I Sverige erbjöds 178 julöl på samma hyllor förra året, men inte alla var svenska såklart. Och det lär inte vara färre i år. Samtidigt, även om julölen nu blivit viktig igen så är betydelsen förmodligen lägre än under 1200-talet då då vi hade en lag om att bönderna var tvungna att brygga öl till jul. Denna ölskörd skulle garanteras och den skulle vara färdig 9 december. Traditioner fanns också i Europa, tyskar, engelsmän och belgare har naturligtvis också haft speciella öl för sina högtider, men det tog ganska länge för Christmas Ales att slå igenom i USA. De dök upp tidigt 1900-tal men benen slogs undan av förbudstiden och i modernare tid var det först 1975 när Anchor Brewing släppte ”Our Special Ale” som den säsongsmässiga populariteten kunde börja ta fart igen så sakteliga. Anchors jul-ale finns där än idag och nu finns det såklart en mängd andra Christmas Ales, Winter Ales och Winter Warmers att välja emellan, och en progressiv ölbryggarbransch har dessutom börjat experimentera med nya ingredienser och stilar under tomtekläderna.
Det är samma här hemma, klassiskt julig mörk lager har fått sällskap av allt möjligt när innovativa bryggare gärna vill utöka färgpaletten. Juliga ipor och suröl med saffran eller glöggsmak. De mest säljande är dock fortfarande väldigt traditionella. Toppnamnen från försäljningsstatistiken hittas hos makrobryggerierna med Mariestads Julbrygd i topp som det klart mest sålda julölet. Men där bland de dominerande namnen på topplistan hittas också några få namn från mindre bryggerier. En handfull klassiska svenska julöl som har vuxit sig starkare år efter år och nu har blivit självklara inslag på mångas julbord och julfester.
Bland denna lilla skara har vi plockat fram tre av de starkast lysande julstjärnorna – Oppigårds Winter Ale, Jämtlands Julöl och Nils Oscar Kalasjulöl.
Oppigårds Winter Ale, Björn Falkeström
Hur beskriver du själv Oppigårds Winter Ale?
– Varmt mörkröd färg med doft av karamell, grape och tall. Munkänslan är framträdande som fortsätter där dofterna lämnar och avslutar i en tydlig beska. Serveras från kylskåpskall till 14 grader. Kallare öl när man vill ha en mer tydlig beska och varmare när dofter och smaker behövs bättre. Vilket ju passar bra till julmaten då man börjar med sill som är fet och smak av socker och ättika som behöver beska medan mat längre in i måltiden vinner på de rostade smakerna som framträder bättre då ölet inte är lika kallt.
Varför tror du den blivit så populär?
– Vi har med tur och envishet finslipat receptet under många år för att hitta den balans vi själva älskar för att passa in på julbordet. Men även färg och doft andas jul, frid och värme. Doften med toner av grape och tall känns som det stämmer väl in på julen. Dessutom att vår Winter Ale hör till Systembolagets mer alkoholsvaga julöl tror vi inte är en nackdel. Julen är en familjehögtid och skall ju så vara. Det är nu 18:e året vi bryggeri Winter Ale och någonstans är julen en stark tradition vilket vi ser i efterfrågan på Winter Ale som ökat år från år.
Jag vet att ni ändrade lite på recepten under de första åren men sedan dess har låtit det vinnande konceptet stå kvar. Kommer ni någonsin skapa andra julöl eller är det inte någon mening?
– Det stämmer. Efter 2007 har vi nog inte ändrat så mycket. Men visst, inför varje år så utgår vi från nya råvaror och inget är helt hugget i sten. I slutändan måste smaksinnet och personliga beslut påverka slutresultatet. Vi har pratat om att göra något starkare julöl under många år. Men av någon anledning så har det inte blivit så. Ibland är det kanske bäst att hålla fokus på en sak i taget. Med det sagt så kan ändå vad som helst hända. Men inte till julen 2022.
Ölstilarna för julölen börjar spreta en aning, det är inte bara mörk lager. Kan man kalla vilken öl som helst för en julöl? Vilka kriterier måste absolut uppfyllas för att kvalificera in i kategorin?
– Vi har också noterat att de senaste fem till åtta åren så kan i princip vad som helst vara ett julöl. Endast etiketterna förenar. Det som över tid ändå återkommit och befäst sin ställning är ju öl som med sin egenhet tillfört julen och julmaten en extra dimension alternativt själv signalerat jul genom framför allt tillsatta julkryddor. Att över det lansera ljus lageröl och ipor som julöl är väl mest ett uttryck för att kategorin julöl är mer än välfylld i utbudet.
Vad dricker du själv till julbordet?
– Jag äter mest av det kalla på julbordet och sällan varma och aldrig efterrätterna så det blir Golden Ale till sillen vilket i min värld är oslagbart och sen blir det en Winter Ale till det kallskurna. Sen är det jul!
Jämtlands Julöl, Anders Thelenius, VD
Hur vill du beskriva Jämtlands Julöl?
– Jämtlands julöl är en engelsk ale som med åren blivit något av en klassiker på julbordet. Den har en kopparröd färg och en fyllig maltsmak med toner av choklad, pomerans och rostat bröd. Vi tycker att vårt julöl också möter upp smakerna på julbordet på ett bra sätt, det har också varit en målsättning när vi tagit fram det.
Varför tror du den blivit så populär?
– Då den i år firar 25-årsjubileum så är det ju rätt fantastiskt att vårt julöl i dagens konkurrens står sig så väl. Jag tror också att det är en typ av julöl som gillas av många, det i kombination med goda omdömen och fina betyg i media genom åren har nog givit den sin popularitet. Sedan tror jag också att etiketten med Storsjöodjuret iklädd tomteluva som bryter upp genom Storsjöns is tilltalar många, den är trevlig att se på och sätta på julbordet.
Julölssegmentet växer stadigt och även stilar som inte är mörk lager eller ales får en tomte på etiketten. Kan man kalla vad som helst för en julöl? Vilka kriterier måste uppfyllas för att kvalificera in i kategorin?
– Personligen så tycker jag att ett julöl ska vara ett mörkt och fylligt öl som passar till julbordet. Jag är lite traditionell av mig så ljusa öl, och ”moderna” öltyper som julöl går helt bort för mig.
Vad förutom Jämtlands Julöl dricker du själv på julafton?
– Julmust till skinkstuten med barnbarnen. Senare på kvällen så dricker jag gärna en Aalborg juleakvavit till julölen i kombination med en härlig silltallrik.
Nils Oscar Kalasjulöl, Henrik Kihlberg, VD
Hur vill du beskriva Nils Oscar Kalasjulöl?
– Den är lite mer än vanlig öl, precis som julen som högtid. Den har lite mer beska och fyllighet och en rostad karaktär. En lite kraftigare öl för att balansera upp den lite fetare och smakrika maten.
Varför tror du den blivit så populär?
– För att den helt enkelt passar så bra till julbordet. Sedan skall man inte underskatta designen, namnet och varumärket som signalerar högtid och kalas.
Trots att julölssegmentet kraftigt växer så är många av de mest säljande julölen klassiska titlar som skapades runt millennieskiftet. Har de bästa julölen redan skapats eller tänker ni fortsätta erbjuda fler nya varianter?
– Varje år gör vi också en scotch ale som heter Winter Edition som också går fint att lagra. Sen har vi en alkoholfri julöl som lanseras årligen, så det finns något för alla.
– Vi har funderat på att göra en ljus lager som julöl som vore snyggt till sillen, men tills vi har den så passar God Lager, Södermalmspilsner eller Helles väldigt bra.
Vad förutom Nils Oscar Kalasjulöl dricker du själv på julafton?
– Glögg, God Lager, snaps, dry martini, rött vin, konjak och champagne…
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 11, 2022.