Peter Pikulik började brygga hemma i källaren för snart sex år sedan. Han var då nybliven maskiningenjör med en magisterexamen i produktutveckling och hade en dröm om att starta upp något eget.
I början tillverkade Peter speciella ölsorter till olika fester och event, men på sistone är det mer inriktning på folköl.
Berätta om när ni startade bryggeriet?
– Vi registrerades i juni 2012 och gjorde då mest specialöl till olika restauranger. I början av 2015 flyttade vi till en större lokal ute i Tyresö och ökade samtidigt vår produktionskapacitet till 500 liter åt gången. Sedan dess kommer vi även ut med öl under vårt eget namn.
Vilka två ölsorter vill du lyfta fram av de ni släppt?
– Vi är stolta över vår Acidum-serie som blivit väldigt populär. Det är en folköl som jäst i två omgångar, först med mjölksyrebildande bakterier och sedan med vanlig ale-jäst. Den är vi rätt ensamma om i Sverige. Den senaste vi släppte är också en folköl och den har fått namnet Am I Ril Lo?, vilket alltså är en ordlek kring låg alkoholhalt och humlesorten Amarillo.
Hur många ölsorter från ert sortiment finns tillgängliga på Systembolaget?
– Vi har fyra i det sortiment som kallas lokalt och småskaligt plus en i vanliga beställningssortimentet.
Vilken är PKLK:s signaturstil?
– Vår stil är egentligen att vi inte har någon stil. Vi vill visa bredden som finns i smakvärlden av öl och satsar på att en dag kunna producera hela spektrat. Det säger mycket om oss att vi började med att släppa en amerikansk Pale Ale för att sedan gå raskt över till Imperial Porter och belgisk blond.
Hur har ni utvecklats som bryggeri och vad har hänt 2016 hos er?
– Både efterfrågan och produktionstakten har varit klart stigande under året. Det har varit vårt första riktiga framgångsår tack vare att vi jobbat mer affärs- och försäljningsinriktat än tidigare. Innan har vi mest hankat oss fram och bryggt mest för skoj skull.
Vad ser ni för trender och vilka är planerna 2017?
– Vi har våra rötter i specialöl och i år så kommer vi återgå till olika projekt med bland annat restauranger. Mycket fokus kommer självfallet att läggas på folkölssegmentet och att jobba med de nya ölbutiker som öppnats i Stockholm. När det gäller trender så tycker jag mig se att både bryggerier och konsumenter börjar snegla mot själva jästen och vad den bidrar till gällande ölens smak. Tidigare har det varit mycket fokus på humle.
Vad fick er att vilja vara med på Nöjesguidens ölmässa?
– Jag hann inte vara med ifjol så i år stod det högt på prioriteringslistan.
Kommer ni lyfta fram någon speciell öl på Nöjesguidens ölmässa?
– Ja, det kommer bland annat att bli första gången som Am I Ril Lo? serveras på fat. Sedan tar vi även med vår nya IPA, Popular Demand.
Vad har du för personlig favoritöl?
– Det finns ett öl för varje tillfälle och det är just bredden som jag tycker är det roliga med öl.
Vilken är er största framgång med bryggeriet än så länge?
– Vi vann silvermedalj med vår Acidum Fläder på Adelsö Ölfestival i somras. Sedan är det självfallet en stor grej att få in sina produkter på Systembolaget.
Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa.