Nordic Kiwi Brewers gör sitt fjärde år på Nöjesguidens ölmässa, och förhoppningsvis har de även med sig de beryktade pajerna även i år.
2018 var ett expansivt år för NKB, som nästan tredubblade sin kapacitet med en bryggeriflytt. Det innebar en del tekniska pauser, men i slutet av november stod allt klart och nu är produktionen i full gång. Vi frågade Craig Donovan vad han tycker kännetecknar en bra öl.
– Kvalitét.
Vilken är din favoritöl just nu?
– Hmmm, svår fråga. Jag måste nog säga vår nya lättdruckna Electric Köölsh som är ett sambrygge med Stockholm Brewing.
Vilken öltrend tror du kommer starkast under 2019?
– Jag är osäker på om det är bryggerierna eller ölälskarna som eldar på denna trend, men... Lager, lager, lager.
Vilka utmaningar står den svenska ölbranschen inför?
– Kvalitet är den största, följd av skalbarhet och lönsamhet i köparens ölmarknad.
Och vilka möjligheter ser du?
– Vi hantverksbryggare är fortfarande i utkanten av den stora marknaden med en andel på omkring 10 procent. Så det finns en enorm möjlighet i de resterande 90 procenten, därav lagertrenden tänker jag.
Vem eller vad i ölvärlden bör vi hålla extra koll på under året?
– NKB…. bahaha!
Hur ser framtiden för ölmässor ut?
– Bra fråga. Enligt min åsikt kommer ölmässor behöva hålla sig till att vara relevanta, handla om mer än bara just öl och skapa en skön vibe för att attrahera besökare. Kanske genom mer lokalt käk, musik och aktiviteter. Helt enkelt att hålla sig i takt med den lokala scenen.
Läs mer om Nöjesguidens ölmässa.
Stad:
Kategori:
Se alla artiklar om: