Brutal Brewing – det brutalt gränslösa ölet

John Borgersen 15:57 17 Jan 2017

För att följa med i den explosiva ölbranschens tempo startade Spendrups upp varumärket Brutal Brewing. Syftet var att få fram de kreativa idéerna inom koncernen.

I slutet av januari gästar Brutal Brewing Nöjesguidens Ölmässa. Sofia Andersson är produktchef och har varit med hela resan.

– Vi startade upp 2010 och det var ett eget initiativ från marknadsavdelningen. Vi ville kunna experimentera mer och hitta på saker som inte riktigt passade under våra stora varumärken. Idag har vi 200 kunder i vårt Rotating Tap-system där restauranger får våra unika brygder fem gånger om året.

Vilka två ölsorter vill du lyfta fram av de ni släppt?
 En favoritöl är Tail of a Whale som är supergod, lättdrucken och frisk. Den är en väldigt rolig variant på veteöl och vi har bryggt den på skotsk alejäst och torrhumlat med amerikansk Citra. För några år sedan tog vi även fram en IPA som vi kallade The Last IPA. Den hade verkligen galet mycket humle i sig, vilket gjorde den tung och otroligt smakrik. Det var en av mina absoluta favoriter och förhoppningsvis kan vi få tillbaka den någon gång i vårt sortiment.

Hur många ölsorter från ert sortiment finns tillgängliga på Systembolaget?
 Vi har två i fasta sortimentet: Cirrus, en ofiltrerad torrhumlad lager och Ship Full of IPA. I beställningssortimentet har vi Tail of a Whale samt våra limiterade brygder.

Vilken är er signaturstil?
 Vi vill vara lättillgängliga vad gäller prissättning och smaker. Vi eftersträvar samtidigt att vara moderna, spännande och fulla av experimentlust utan att vara för komplicerade eller elitistiska.

Hur har ni utvecklats som bryggeri och vad har hänt 2016 hos er?
 Vi har fått en tydligare bana om vad som är Brutal Brewings profil. Jag har varit med från starten och exempelvis sett hur vi fått rätt bryggare på plats och fått in bra variation i det som tas fram. Under året tycker jag att vi verkligen tagit ett tydligt steg i vår bryggprofil.

Vad ser ni för trender och vilka är planerna 2017?
 Våra planer är lite hemliga för tillfället, men vi kommer finnas på mässor och lansera små spännande limiterade serier även nästa år. Folk i branschen pratar om lägre alkoholhalt och det är positivt. Verkar även som om IPA-trenden håller på att avta lite samtidigt som vi ser en ny spännande vår för lagern.

Vad fick er att tacka ja till Nöjesguidens ölmässa?
 Vi var med förra året och det var jättelyckat och kul. Det blir lite mer intimt på de här mindre mässorna. Vi kommer bland annat att ha med oss en av våra nya restaurangbrygder. Sedan kommer vi förmodligen att ha med oss något nytt och unikt till mässan också.

Vilken är er största framgång med bryggeriet än så länge?
 Vår Ship Full of IPA har varit en stor succé och hjälpt oss att ta kliv framåt. Våra Rotating Tap-brygder har också varit en stor framgång.

Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!