ScHoolboy Q - CrasH Talk

levi hielle-bergstrom 00:00 28 Apr 2019

Det har snart gått tre år sen ScHoolboy Q släppte Blank Face LP och under den tiden har han brottats med depressioner. Det faktum att han har skrotat musik som skulle kunna fylla två album innan CrasH Talk blev klart ger bilden av att hans kreativa arbete inte har varit en dans på rosor. Som om inte det vore nog så flyttade ScHoolboy Q också fram releasen av CrasH Talk efter Mac Millers bortgång. Han var inte redo att ställa sig i strålkastarljuset så nära inpå tragedin. CrasH Talk är utan tvekan ett efterlängtat album men jag måste medge att jag har en oro över att ScHoolboy Q ska vara fast i det förflutna.

Det räcker dock att titta på listan över features för att jag ska bli lugn. Travis Scott, 21 Savage och Lil baby försäkrar mig om att vi kommer få se ScHoolboy Q utforska ny mark. 5200 är utan tvekan albumets starkaste låt. Det repetitiva beatet låter ScHoolboy Q lysa med sina verser. Dangerous, som gästas av Kid Cudi, utmanar genren med sin sega psykedeliska ljudbild. Attention är ett bevis på att ScHoolboy Q fortfarande kan hantera ett naket monotont beat med bravur.

CrasH kommenterar han sina tidigare nämnda problem med psykisk ohälsa och låten ger hela albumet ett syfte. ScHoolboy Q använder sina motgångar för att skapa något nytt och CrasH Talk är i sin helhet ett monument över en svår tid. Han är absolut inte fast i sitt förflutna utan visar snarare att det finns en självrannsakande artist bakom de hårda texterna.