Forskningsrapport på forskningsrapport visar att musiken är en av de viktigaste faktorerna till att gäster fortsätter att komma tillbaka. Rätt musik kan få kunder att hänga kvar 8 minuter längre* och öka försäljningen med 32 procent**. Dessutom kan rätt musik öka chansen att bli ihågkommen med 96 procent.*** Men hur väljer man rätt musik? Den här guiden med fem topptips grundade i forskning ger svar.
1. Matcha musik med varumärke
När musiken klingar med varumärket blir det mer klirr i kassan. Det upptäckte en stor studie* om musikens påverkan på restauranger. Några fascinerande fynd från studiens experiment: Skillnaden på totalförsäljningen när musiken som spelades matchade ställets varumärke, jämfört med när slumpmässigt valda populära låtar spelades, var ca 9 procent. Varumärkesanpassad musik fick gäster att köpa ytterligare rätter från menyn – exempelvis ökade dessertförsäljningen med ca 16 procent.
2. Rätt tempo & tidpunkt
Musikens takt kan styra både gästernas flöde och kassaflödet.* Ett långsammare tempo verkar vara vinnaren när det gäller att få kunder att stanna längre och spendera mer. Till exempel visade en betydande studie**** att restauranggäster köpte dryck för ca 9 dollar mer när tempot var lugnare – och bordsgäster satt kvar hela 11 minuter längre när lägre tempo rådde. Till råga på allt upptäcktes det att lugnare musik kunde förbättra gästers upplevelse av väntetid innan maten serverades. Det kan med andra ord vara värt att ta det lite piano med låtvalen. Om det inte är dags att få ut gästerna ur lokalen, så klart. Då brukar en högre BPM (beats per minute) lösa logistiken.
3. Ge gästen någon att vara
Du är vad du lyssnar på. Eller snarare, du lyssnar på det du vill vara. Forskning* visar att vi tror att våra musikpreferenser avslöjar något om våra personligheter – och vi använder musik både för att förmedla önskad information om oss själva och för att bedöma andra. Det finns till och med studier som visar på att musikstilar faktiskt förmedlar våra personligheter. En studie fann exempelvis att extroverta personer hade starkare preferenser för rock än individer med introverta personligheter, speciellt hårdrock.***** Genom en väl genomtänkt musikstrategi kan ni inte bara attrahera de gäster ni vill ha utan även signalera till de gäster som inte identifierar sig med er musik att det finns andra ställen som passar dem bättre.
4. Engagera personalen
Ett recept för nöjdare medarbetare: Gör medvetna musikval och engagera personalen i hur musiken väljs. Forskning****** visar nämligen att dessa två faktorer, tillsammans med en bred musikvariation, är viktiga ingredienser för en bra arbetsplats. Att involvera personalen kan vara enkelt, till exempel genom att fråga medarbetarna vad de tycker om nuvarande musik, vilken reaktion de får från kunder och gäster, om det är tillräcklig variation och vad de anser om ljud och volym.
5. Rätt musik med rätt licens
För att börja kurera och spela musik som passar just ert ställe behöver ni såklart en musiklicens. En väl vald licens ger inte bara tillgång till marknadens bredaste utbud av musik från hela världen, den ser också till att musikskapare får ersättning och kan fortsätta skapa fantastisk musik. Forskning visar dessutom att sannolikheten att personalen är nöjd med arbetsmiljön om man spelar licensierad musik är större än 60 procent jämfört med att spela royaltyfri musik.****** Att skaffa en musiklicens skapar en musikalisk win-win-win-situation, helt enkelt.
Forskningen talar sitt tydliga språk: Rätt musikstrategi tar upplevelsen och lönsamheten till nästa nivå. Stim finns här för dig som vill mer med musiken – det har vi gjort i över 100 år och kommer att göra i minst 100 år till. Hitta rätt musiklicens här och börja experimentera! Läs mer om vägen till en lyckad musikstrategi här.
* Daunfeldt, HUI Research (2014)
** Johansson, Moradi (2015)
*** North (2008)
**** Milliman (1986)
***** Daoussis & McKelvie (1986)
****** Carlén, Handelsanställdas förbund (2018)