Förra året vann de bästa bryggeri och nu kommer de återigen till Nöjesguidens ölmässa i Göteborg. Det började som en hobby när Spike Brewery började brygga öl 2015, inspirerade av musik, konst och urban kultur experimenterar de nu med smaker och försöker hela tiden tänja på gränserna för hur öl ska smaka. Inför ölmässan har Sebastian besvarat några frågor.
Ni vann bästa bryggeri förra året, har ni gjort något extra för att ta hem det i år igen?
– Vi försöker alltid sträva efter att göra så bra öl som möjligt, inför detta året så kommer vi ha minst 2 st öl som kommer göra GBG premiär, dessa 2 kommer även att släppas på systembolaget måndagen efter Nöjesguidens ölmässa. Bra va! Vi kommer nog även ha några fler kranar än förra året.
Vilken är er populäraste öl?
– Ja....nysläpp generellt blir ju ofta väldigt populära men ska man se lite mer långsiktigt när man kollar på systembolagets försäljning skulle jag säga Burger Beer & State Of Mind....Det är 2 öl som funnits med sen 2018 och dom går stabilt varje vecka. Även The Game & Flowers ligger nästan i samma sfär...så dom 4 har sålt bra sen dom kom för några år sedan.
Vad har ni för förhoppningar med detta året?
– Våra förhoppningar är att fortsätta utvecklas, få igång vårt Taproom lite mer än vad det varit innan tex lite fler spelningar, vi har ju en liten scen som finns till förfogande om förutsättningarna är rätt. Nå ut till fler kunder och sköna barer.
Ser ni några utmaningar inför 2024?
– Utmaningarna blir nog som för dom flesta bryggerierna, att få ner kostnader så mycket som det går utan att för den delen ta bort kvalité och själ. Vi blir ju alla påverkade av konjunkturen. Att fortsätta kämpa för differentierad alkoholskatt! Vi är ju stolta medlemmar i Sveriges oberoende bryggerier som för den kampen.
Hur njuter du helst av din öl? Bästa scenariot
– Det finns 2 scenarier...1:a När jag står och lagar mat, älskar att laga mat! 2:a på lokal!, dricker hellre öl på en trevlig bar/restaurang än hemma...förutom när jag lagar mat hehe.