Here Be Wolves — Here Be Wolves

Patrik Forshage 00:03 20 Sep 2019

När Karla-Therese Kjellvander bildar duo med den nya bekantskapen Mikael Peterson finns inte tillstymmelse till kompromiss vare i texter eller i musikaliskt engagemang. Hon må vara uttalat icketroende medan han är djupt religiös, men att han vill använda sin musik till att besjunga sin tro på och kärlek till Jesus är inte så udda i den sortens stilla välskrivna americana som är deras gemensamma musikaliska uttryck.

Mikael Peterson har en trygg intimitet i sin röst och Karla-Therese Kjellvander sjunger mjukare än förr, på grund av en elakartad halsinfektion som hade kunnat ställa till permanenta skador men tacksamt nog istället kom att bidra till musikens intimitet. När det är som allra vackrast ligger deras duetter nära hur Daniel Lanois kunde låta tillsammans med Emmylou Harris (nej jag överdriver inte), och rösterna klingar så perfekt intill varandra att man nära nog kan bli religiös enbart av den skönheten.

På samma sätt finns det en förtröstan i texterna - fulla av den där sortens varma och kärleksfulla religiositet som i offentligheten alltmer fått ge vika för en fördömande, bevakande, hämmande och konfrontativ religiositet - och kompletterat med exakta detaljer som ett milt såg-solo i The KC Moans och assistans av Karla-Therese exman Christian Kjellvander har Here Be Wolves gjort ett album som borde nå långt utanför de redan troendes americanaförsamling.

Maple & Rye - For Everything

For Everything är en långsam skiva som drar inspiration från Australien, en geografisk plats som sällan uppmärksammas inom de genrer som jag rör mig bland. I min värld tycks endast Londons mörka tvärgator och södra USAs motorvägar existera. Men Maple & Rye menar att deras verk är lika omväxlande som det australiensiska landskapet - urban stadsmiljö möter öken, möter regnskog möter berg.