8 1/2 Kvinnor

admin-kollegorna 21:35 7 Sep 2000
Brittiske Peter Greenaway har inte precis gjort sig känd för att vara en jämn regissör. Han har gjort fullängds-mästerverk som [I]Kocken, tjuven hans fru och hennes älskare[/I], [I]ZOO[/I] och [I]Dränkta i nummerordning[/I], såväl som ett antal briljanta, kortare, halvfiktiva dokumentärer om till exempel badrumskultur och människor som blivit träffade av blixten. Men han har också gjort bottennapp som [I]Barnet från Macon[/I] och [I]Prosperos böcker[/I] och oroväckande nog tillhör alla pärlor hans äldre verk. I [I]8 1/2 Kvinnor[/I] möter vi den nyblivna änkemannen, bankiren och biljonären Philip Emmental (John Standing) och hans son Storey (Matthew Delamare) som skyndar till för att ge pappan tröst och hålla honom sällskap. I en scen som blinkar åt incest sitter dom nakna - ja, det är ju trots allt en Greenaway-film - och pratar om sex. Dom går och ser Fellinis [I]8 1/2[/I] och drabbas av idén att de ska starta en egen, privat bordell med just åtta och en halv kvinna. Sagt och gjort, och herrgården i Genève fylls snart av kvinnor med olika särdrag: bland annat en nunna i drag (Toni Colette), en kvinna med faiblesse för hästar och grisar (Amanda Plummer) och en kvinna i rullstol som fått benen bortamputerade (Manna Fujiwara), en egenskap som gör att hon enligt Greenawaysk millimeterlogik också får utgöra den halva individen. Själv har Peter Greenaway sagt att han med [I]8 1/2 Kvinnor[/I] vill utmana uppfattningar om sexuella stereotyper och givetvis är det också mycket sex eller, kanske rättare sagt, sexuella anspelningar i filmen. Däremot är scenerna inte romantiserande, utan de bottnar snarare i en vilja att utforska intressanta fenomen som makt, kontroll och framför allt, manipulation. Men det är något bland ambitionerna och Peter Greenaways förmåga att kommunicera som brister. I en scen frågar pappa Philip Emmental sonen: "Hur många filmregissörer gör film för att tillfredsställa sina sexuella fantasier?" och sonen svarar: "de flesta" - och i just detta fallet är jag nog benägen att hålla med. För [I]8 1/2 Kvinnor[/I] är totalt distanserad och genomesteticerad, som många av Greenaways äldre verk, men där till exempel [I]Dränkta i nummerordning[/I] eller [I]Kocken, tjuven hans fru och hennes älskare[/I] bar på en lekfullhet, en inre värme och kommunicerad, bitsk humor; en kärleksfullhet från regissören gentemot de tafatta karaktärerna, så känns [I]8 1/2 Kvinnor[/I] bara som ett tomt poserande skal. Och får jag gissa, så skulle min personliga förklaring bottna i att den verkliga substansen fortfarande befinner sig någonstans mellan regissörens öron. Om den nu ens behövt flytta sig från sin interna position mellan ballarna.
8 1/2 Women
Skådespelare: 
Regi: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner