Välkommen till ölkyrkan

Peter Steen-Christensen 11:53 13 Dec 2021

Den som väntar på bra öl väntar nog aldrig för länge. Omnipollos kyrka i Sundbyberg har äntligen låst upp dörrarna, och den två år långa kön har släppts in till sin efterlängtade ritual.

Det var för närapå två år sedan duon bakom Omnipollo för första gången besökte den före detta kyrkan i Sundbyberg. De föll pladask, köpte den, flyttade in och började brygga öl men det var inte möjligt att släppa in den törstiga allmänheten för att smaka på frukterna förrän i oktober i år.

Kyrkan är såklart Omnipollos första egna bryggeri och efter tio år som hyllade fantombryggare så måste det vara skönt att ha fått ett fysiskt hem. Kopplingen mellan kyrkor och öl är ju heller inte direkt banbrytande, det har funnits ölbryggande munkar i långt över tusen år, men det är en spektakulär lokal, och att matcha det med spektakulär öl är såklart en utsökt idé.

Ölkyrkan erbjuder 13-16 fatöl plus burkar och matmenyns obestridda konung är hamburgaren.
– Jag är lite av en geek när det kommer till hamburgare och vi har en urduktig kollega som tagit fram en meny som tar avstamp i hamburgare, berättar Henok Fentie som vi fångat efter några veckors "överraskande" succé - well, kanske för honom.

Ni har haft öppet lite över en månad nu och har redan utökat öppettiderna - hur har ni upplevt öppningen och är ni verkligen överraskade över hur mycket stockholmarna har längtat efter att gå ut och dricka bra öl?
– Ja, det har varit helt galet! Det har varit tre gånger så mycket folk här som vi räknade med i bästa fall.

Men ni skulle först flytta in för kanske ett och ett halvt år sedan. Hur frustrerande har det varit att behöva vänta så länge på att öppna kyrkan för allmänheten?
– Tiden har gått åt till att få ölproduktionen på plats vilket känns skönt såhär i efterhand. Men ja, med en takhöjd på 18 meter så var det ganska ensamt här inne mitt under pandemin.

Hur har pandemin i övrigt påverkat er som bryggeri, jag tänker på försäljning, sätt att jobba och så vidare?
– Vi planade ut under pandemin efter många år av stark tillväxt. Varken upp eller ner. Det blev ett år med många investeringar och förberedelser istället för festivaler. Efter tio år utan att stanna upp så kanske det behövdes.

Finns det några andra eventuella silver linings med den här tiden som varit, för er själva specifikt eller för ölbranschen i stort?
– Bra fråga. En sak som är tydlig är att världen är mer ”lokal” efter pandemin. Som konsument är det bra eftersom att ölen avnjuts färskare. "Lokalt" eller "färskt" är dock inte synonymt med hög kvalitet. Det är en utmaning som kvarstår.

Var det egentligen bara en tidsfråga innan Omnipollo skulle ha sitt eget bryggeri?
– Hm, inte egentligen. Vår ambition är att brygga och sälja ölen på samma plats. Att förmedla en idé om vad öl kan vara oavsett om det gäller Europa, USA, Asien etc. Vi kommer från Stockholm och det är vår viktigaste marknad. Därför blev det ett bryggeri här.

Ni hade 3 Sons på besök för en taproom takeover häromsistens. Kommer vi få se många liknande events i Sundbyberg? Vad har ni på listan?
– Absolut! Vi har rest runt och besökt bryggerier runtom i världen i över ett decennium och vill bjuda tillbaka. Just nu har vi cirka tio bryggerier som bekräftat att de kommer så fort världen öppnar upp. Vi uppdaterar kyrkans instagram regelbundet för mer information.

Som gamla fantombryggare så har ni såklart pysslat med samarbeten hela vägen men på senaste tiden har ni bland annat gjort ett par lite mer utsvävande samarbeten med O.P Anderson. Vad kommer härnäst och har ni något önskesamarbete?
– Vi lever för samarbeten. Det är det bästa vi vet. O.P. var superkul!
– Vi har samarbetat med musiker tidigare och drömmen just nu skulle vara att göra ett samarbete med Robyn.

Hoppas hon vill. Just med O.P. gav ni er först på alkoholfritt, är det generellt svårare att lyckas få till ett bra alkoholfritt öl?
– Ja, det skulle jag säga. Det är lite som att laga mat utan salt. Man får vara lite mer kreativ. Vi har en rad alkoholfria öl på väg ut, det är en kategori som inte utmanats så mycket.

Så måste jag fråga om det här med ölbarer. Man har ju kunnat besöka Omnipollo-barer i Stockholm, Göteborg, Hamburg, Tokyo och nu Sumpan. Det här är lite speciellt men vad är annars det primära målet med att öppna barer på nya platser, nya marknader. Är det ett marknadsföringsverktyg?
– Vi öppnade vårt första ställe för att vi ville ha ett ställe att hänga på och för att vi ville få snabb feedback. Vår senaste bar i Tokyo öppnade vi av precis samma anledning, vi vill åka till Tokyo!

Ok. Det är julölsäsong, vilket eller vilka öl kommer finnas på ert julbord?
– Omnipollo Levon, Noa Pecan Mud Cake och massa pilsner. God Jul!

Läs även: Nöjesguidens ölmässa är tillbaka i Stockholm

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 12, 2021.

0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Bord

Vi hann knappt torka tårarna efter Agrikulturs avsked till den intima lokalen på Roslagsgatan 43 innan tronföljaren Bord hade öppnat på samma adress.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!