Robin Bruhn driver ett av landets största instagramkonton dedikerat till cocktails. Så pass dedikerat att han nu är nominerad till ett internationellt pris.
Vi möts på nyöppnade Gondolen vid Slussen i Stockholm. En bar som enligt Robin Bruhn har en av landets bästa Dry Martini. För mig, som älskar Dry Martini, låter det som ett väldigt bra val av mötesplats och jag är där flera minuter före utsatt tid.
Tidigare har krögare generellt haft en ganska sval inställning till krogrecensenter, foodies och gäster som fotar sin mat. Men Robin Bruhns instagramkonto Drickor har tagits emot desto varmare av branschen. Så pass varmt att han är nominerad till Bartenders' Choice Awards för andra året i rad.
– Haha, ja det handlar väl lite om att ha tagit sig in på branschens sida. Dom jag är nominerade tillsammans med är i stort sett professionella bartenders själva också. Men syftet med mitt konto har hela tiden varit att lyfta hantverket så naket som möjligt, och uppenbarligen finns det dom som uppskattar det.
Vad innebär en sådant erkännande?
– Det är absolut ett kvitto på att branschen gillar det man gör, och att vara nominerad i den globala kategorin känns såklart extra stort.
Hur gick det från ett intresse till jobb?
– Just Drickor kom sig faktiskt av en rastlöshet under pandemin. Jag har alltid fotat mat och dryck och hade en ganska rejäl backlog, men under pandemin blev det till viss del ett sätt för mig att behålla min mentala hälsa också.
Hur pass arbetsskadad är du. Är det fortfarande kul att bara gå ut?
– Det är det absolut, och det beror lite hur du definierar arbetsskadad. Jag har väl alltid kameran till hands men släpper det ganska snabbt när jag har fått göra min grej, alltså ta bilden. Sen har jag alltid gillat det lyxigaste av lyx och det sunkigaste av sunk. Så det har inte påverkat i så stor grad vilka ställen jag går till.
En annan arbetsskada kan vara att bli igenkänd.
– Det upplever jag aldrig som ett problem. Bartenders har generellt en fingertoppskänsla om när man ska interagera och inte. Det är därför jag älskar den här branschen.
Du får mycket hyllningar generellt, men får du någon skit också?
– Nej inte direkt. Det var kanske någon gång jag skulle testa stans bästa Guinness och fick betala över hundra spänn för en burk på något ställe. Jag gjorde mig lite lustig över det vilket kanske inte direkt föll barteamet på läppen. Men inget värre än så.
Skickar du tillbaka en dålig drink?
– Nej jag är nog för lat för det. Men sannolikheten för att jag beställer den igen är rätt låg.
Vilken är den mest minnesvärda cocktailupplevelsen du har haft hittills?
– En Old Fashioned på Franzéns balkong med en cigarr i handen var inte fel. Första gången jag var på Dukes i London hamnade jag bredvid Colin Hanks, det var stort. Jag hade fått 12 centiliter ren gin i mig men väntade ändå med att säga något tills precis innan han skulle gå därifrån. Då tog vi i hand och han presenterade sig. Men mest minnesvärt är nog ändå när jag var på Suntory Whiskeys hundraårsjubileum i London och sippade whiskey bara några meter från Keanu Reeves och Sophia Coppola.
Det blir inte mycket mer Lost in Translation än så.
– Hear me out. Han gjorde absolut en reklamfilm med Sophia Coppola lagom till jubileet. I princip pro bono, vad det sägs iallafall.
Vad gör Gondolens draja så bra?
– Den är fenomenal. Egentligen är det inte svårare än att martinin ska vara kall, torr och generös. Det har man förstått här. Hur många gånger behöver man en grankotte i en draja? De bästa drinkarna har stått sig i flera hundra år och det finns en anledning till det.
Andra favoritbarer då?
– Förutom Dukes så även The Connaught i London, för Dry Martinis. Jag älskar Camparino i Milano, Camparins födelsestad. Sen vill jag ändå nämna Tjoget och inte minst The Pontiac i Hong Kong.
Cocktailtrender förändras hela tiden. Vilken trend tror du kommer att dominera 2024, och finns det någon trend du verkligen hoppas försvinner?
– Klarifierat bara för klarifierandets skull tror jag kommer försvinna. Den köper jag inte. Ska du klarifiera så titta på Hampus Thunholm och kolagräs. Där fyller det en funktion och första gången jag provade den var det helt mind blowing. En trend jag däremot hoppas och tror kommer starkt är en ännu större satsning på service.
Kul!
– Det syns verkligen inte minst internationellt att folk verkligen satsar på det området. Jag tror det blir extra viktigt i tider då vi inte har det så bra ställt. Ska du betala 200 kronor för en cocktail behövs du verkligen få ut något av det. Ett omhändertagande.
Är du ofta ute själv?
– Nästan alltid, höll jag på att säga. Fördelen med Drickor är att man lär känna väldigt många bartenders, och då är det inget jättestort steg att gå ut själv. Man ska aldrig underskatta ensamdrajan.
Läs även: Här är samtliga svenska nomineringar till BCA 2024.