Bubbelte har fått ett stort genomslag och blivit trendigt i sociala medier senaste tiden, och sedan drygt ett år tillbaka kan man ta del av trenden även i Malmö.
Våren 2021 öppnades Bobbla i Malmö. Lokalen låg då på köpcentret Mitt Möllan, men nu har Bobbla flyttat till nya lokaler på Södra Förstadsgatan 86 i Malmö. Tommy Jiang är en av grundarna till Bobbla. Han tyckte det fattades ett ställe i Malmö som sålde bra bubbelte. Så han tog saken i egna händer.
– Det har alltid fattats et ställe i Malmö och Lund som säljer bra bubbelte. Bubbelte har varit en stor del av min barndom och jag drack det alltid som liten, speciellt på somrarna. Som barn tycker man det är roligt med kulorna som finns i, säger Jiang och utvecklar:
– Jag tänkte att det är dags att skapa ett ställe som gör autentiskt bubbelte, men samtidigt med nya influenser. Och det är vad vi försöker skapa här. Vi gör inte bara de traditionella smakerna som man vanligtvis har i bubbelte, utan vi försöker även blanda in skandinaviska smakprofiler. Vi har exempelvis fläder och rabarber i vårt utbud.
Bubbelte har en bas som består av svart-, grönt- eller oolongte. Sedan blandas teet med antingen mjölk eller fruktjuice, is och sedan väljer man topping i form av sirap. Och givetvis: de små svarta tapiokakulorna. Tapiokakulorna är gjorda på stärkelse från kassava som sedan rullas i mörkt socker och kokas långsamt så att de får en tuggig konsistens.
Bubbelte kommer ursprungligen från Taiwan där man åt tapiokakulorna som en dessert tillsammans med sirap och glass. Men på 1980-talet kom någon på att man kunde ha tapiokakulorna i sitt iste för att ha någonting att tugga på samtidigt som man svalkar sig. Och plötsligt var bubbelteet uppfunnet.
– Hela idén med bubbelte är att man ska ha någonting att tugga på samtidigt som man dricker sitt te. Man kan säga att det är en kombination av efterrätt och dryck, säger Jiang.
Hur dricker du ditt bubbelte?
– När jag väljer bubbelte, då vill jag att det ska smaka te. Och om jag väljer att blanda det med mjölk, så vill jag att det ska vara lent och lätt att dricka, inte för tjockt. Tapiokakulorna ska vara tuggiga, men inte som tuggummi och inte för hårda. De ska ha en elastisk textur. Sen vill jag att det ska vara iskallt. Jag vill ha mycket is i mitt bubbelte och jag vill dricka det snabbt. Vissa vill dricka det långsamt, men inte jag.
Han fortsätter:
– Det vi försöker göra är att lyfta fram teet i bubbelteet. I Kina och på andra marknader fokuserar man mycket på att det ska vara sött, men vi vill lyfta fram tesmaken. Det ska kännas att du dricker te. Vi vill att folk ska försöka upptäcka och utforska te och samtidigt förstå att det finns annat än bara kaffe att dricka.
Den som tycker om att scrolla runt i sina sociala medier har nog sett ett och annat bubbelte fladdra förbi i flödet senaste åren. Och det är främst till en publik som är aktiv i sociala medier Bobbla riktar sig mot.
– Vår huvudmålgrupp är människor mellan 16–30 och de är väldigt aktiva i sina sociala medier. De är vana vid att dela saker med sina vänner när de hittar saker som de gillar. Och jag tror att hela upplevelsen med bubbelte – utseendemässigt, smakmässigt och med tapiokakulorna gör att det här är en upplevelse eller produkt som man vill dela med sig av till sina vänner.
Allt fler ställen som säljer bubbelte börjar dyka upp även i Malmö. Och Jiang tror att bubbelteet är här för att stanna.
– Det är en annorlunda produkt om man jämför med vad man kan hitta på exempelvis Espresso House eller andra cafékedjor. De kaffebaserade dryckerna fungerar att toppa och smaksätta med karamell eller hasselnötter, men med te finns det helt andra möjligheter till smaksättning. Och rent utseendemässigt ser bubbelte väldigt inbjudande ut. Dels i sina färger, dels att det är en upplevelse att dricka och tugga med tapiokakulorna som finns i. Det blir mer än att bara dricka något.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2022.