Alkoholfria ölpionjärer med smak för det goda

10:51 21 Oct 2019

Stockholm Beer 2019 blev det för första gången ett alkoholfritt öl som sopade hem den ärofyllda titeln Best Beer in Show. Föga förvånande då att den kommer från ett bryggeri som helt inriktar sig på just alkoholfritt.

Big Drop Brewing grundades i England 2016 av James Kindred och Rob Fink, då de båda ledsnat på ett i deras ögon torftigt alkoholfritt sortiment framför allt på ölsidan. Ambitionen var att ölen skulle se ut, dofta och smaka precis som deras alkoholhaltiga motsvarigheter. För att nå detta mål brygger de ölen på samma sätt som en konventionell öl, till skillnad från många andra som istället avalkoholiserar produkten i slutet av tillverkningsprocessen.

Att detta visade sig vara en strategi som burit frukt råder det knappast något tvivel om. Deras stout har fått enorm uppmärksamhet, och redan vunnit flera priser. Nyligen plockade de hem titeln som Best Beer in Show på Stockholm Beer & Whisky.

Grattis till vinsten, var det väntat? 
– Det var extremt oväntat att vi skulle vinna i just den här kategorin. Vi hade lite på känn att det skulle gå bra åtminstone i den alkoholfria, men att vi skulle komma etta i den finaste kategorin var en överraskning. 

James berättar att intresset överlag var stort på mässan. Inte bara från juryns håll, utan även bland besökarna.
– Jag brukar aldrig berätta direkt att det är alkoholfritt, utan först frågar jag vilken ölstil de generellt brukar gilla och föreslår därefter vad de ska prova. Därefter låter jag de smaka och komma med feedback innan jag vänder på flaskan och avslöjar att den är alkoholfri. 

Hur brukar reaktionen bli då?
– Det sjukaste var faktiskt på en mässa i Storbritannien ganska nyligen. Det var en kille som gick helt bananas och dansade runt i en cirkel medans han skrek att vi var trollkarlar, "Look at these guys, they are wizards. WIZARDS I tell you!". Men generellt så skrattar folk bara och säger att de aldrig skulle ha gissat på det. 

Mäsken till Big Drops öl består av en blandning av olika sädesslag men i mindre omfattning än annars, vilket resulterar i en mindre sockerbas som konverteras till alkohol. De tillför sedan en mindre aktiv jästsort som ger en kort jäsningsperiod. När ölen fått jäsa fullt ut och allt socker i mäsken konverterats till alkohol, har de skapat en brygd med en alkoholhalt på max 0,5% och med avsevärt mindre kalorier jämfört med en konventionell öl.

Alkoholen är en smakbärare, vilket jag misstänker är en utmaning. Vilka är annars de största utmaningarna med att brygga öl utan alkohol?
– Balansen. Det intressanta är att du står inför samma utmaning som när du brygger öl med väldigt mycket alkohol i. Det kräver mycket av bryggarmästaren för att hitta en balans mellan alkoholsmaken och övriga smaker, på samma sätt som du behöver väga för frånvaron av alkohol när du brygger alkoholfritt. Det är en hel vetenskap.

För att kompensera det faktum att en alkoholfri öl tenderar att få mindre fyllighet så tillför man även laktos under bryggprocessen och i slutet så torrhumlas ölen för att förstärka humlekaraktären.

Hur ser marknaden för alkoholfritt ut i pubkulturens Storbritannien, min fördom säger mig att det kan vara svårjobbat?
– Absolut, det stämmer. Framför allt har det funnits en kultur väldigt länge i England att man går ut och tar en eller ett par bärs under affärslunchen. Nu har många företag förbjudit detta, vilket såklart spelar oss rakt i händerna. Du kan fortfarande gå ut och ta en öl, och få det där dopaminpåslaget, men utan att eftermiddagen blir förstörd ur din arbetsgivares perspektiv.  

James berättar vidare också att de inte på något sätt propagerar för en helt nykter livsstil, utan bara vill göra det möjligt att dricka en god bärs även när du inte kan eller vill dricka alkohol. 

I Sverige finns ni bland annat på Systembolaget, hur viktig är den kanalen för er? 
– Systembolaget är superviktigt, även för alkoholfritt. Det är en kvalitetsgaranti att vi finns där, och folk har ett annat mindset när det handlar på Systembolaget. Du är liksom där för att köpa kvalitetsdryck, och där är vi ännu inte riktigt i dagligvaruhandeln. Att vi kom in på Systembolaget är en av anledningarna till att Sverige har blivit en så pass viktig marknad för oss. Försäljningen av alkoholfritt har ökat med över 40% det senaste året, så uppenbarligen finns efterfrågan också. 

Är det dags att vi byter ut "Every Other One Water" mot "Every Other non-alcoholic"? 
– Haha, varför inte. Framför allt är vi noga med att vi inte gör "alkoholfri öl" utan vi gör "väldigt bra öl", sen råkar den vara alkoholfri också. 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2019.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!