Vic Vem - Vem?

Armani Maleh 00:10 14 Nov 2018

Rappen har sen begynnelsen varit ett verktyg som använts för att genom poesi kunna uttrycka sig om samhälle, politik och framtidsdrömmar. Budskap och känslor smälts samman till en mottaglig mening som klingar bra, som får en att höra men framförallt att lyssna.

På sin nya EP Vem? formar Vic Vem sina känslor och tankar i ord och han berättar om allt från att sörja sina bortgångna vänner till hur han ser på sitt Sverige och Göteborg idag. Singeln It Was All A Dream (feat. Rawa) är ett fint exempel på hur poesin och framförallt känslorna tränger igenom till lyssnaren. Stundtals faller kraftfullheten i hans texter tyvärr bort bakom de starka produktionerna. På Synder reagerar jag inte på något förrän mitt eget namn nämns 3 minuter in... Naturligtvis i bemärkelse av klädmärket såklart. Balansgången må vara svår men trots allt är Vem? en lyrisk godbit.

2 Visa kommentarer (2)

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.