Guleed – 50 grader i februari

Armani Maleh 00:00 12 Mar 2019

Under flera år har Guleed lyckats hålla sig ständigt relevant. Flera singlar och EP:n Under Tiden har skapat en välförtjänt buzz tillsammans med flera starka samarbeten som exempelvis hans magiska bidrag till låten Kärt Barn från Cherries album Araweelo. Malmö New Wave-artisten släppte nyligen debutskivan 50 grader i februari, ett album som visar upp Guleeds karaktäristiska röst som hittat rätt i mellanledet mellan sång och rap. Ljudbilden är annorlunda i varje låt, vilket håller lyssnaren intresserad från början till slut istället för att kännas spretig. Om man blundar känner man solsken och värme mot ansiktet, det vill säga den där undanflykten man behöver i den eviga svenska vintern.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.