Little Richard: I Am Everything

Emma Thimgren 09:00 4 May 2023

Lisa Cortés dokumentär vill ge den rättmätiga fadern av rock’n’roll en senkommen upprättelse.

Till skillnad från många utraderade artister har Little Richard privilegiet att för det mesta inkluderas i västvärldens musikaliska kanon. Men för många stannar nog kunskapen om honom vid den odödliga låten Tutti Frutti. Med den nya dokumentären Little Richard: I Am Everything vill regissören Lisa Cortés återupprätta artistens musikaliska arv, genom att skrubba bort vittvättningen av populärmusiken.

1952 får Richard Wayne Penniman sitt första skivkontrakt. Smeknamnet Little Richard följer med från familjen. Tre år senare slår han igenom stort med sin första hit Tutti Frutti. Men eftersom USA under den här tiden fortfarande är segregerat så spelas den bara på vissa radiokanaler. Istället plockas låten upp av vita artister och med större backning får de ännu större framgångar. Little Richard tjänar ingenting på deras tolkningar eftersom inga royalties betalas ut. De vita artisterna fortsätter kopiera hans stil och Richard kämpar för att få det erkännande han tycker att han förtjänar.

Bland de artister som nämner honom som inspiration, och också lånade rätt frikostigt, finns The Beatles, The Rolling Stones, Jimi Hendrix, David Bowie, Prince och Elvis Presley. Varav alla senare skulle ta hem mängder av Grammys för sin musik, Richard en fick sin enda först på 90-talet. Cortés vill i dokumentären lyfta fram Richard som “arkitekten av rock’n’roll”, och det blir tydligt hur populärmusiken inte hade varit densamma utan honom.

Samtidigt som han var en svart man i en rasistisk musikbransch, var han också öppet gay, något som han kämpade med hela sitt liv eftersom han vuxit upp i ett strikt religiöst hem. På grund av hans flamboyanta och skamlösa sätt blev han ofta inte tagen på allvar. Det gjorde att han periodvis vände sig till droger men också censurerade sig själv genom att inleda heteroförhållanden och ägna sig åt gospelmusik, som ansågs mer heligt. Det var en ständig inre konflikt som ledde till en rätt instabil självbild. Han öppnade upp friheter åt andra som han aldrig fick själv.

Genom arkivmaterial och intervjuer med artister och musikvetare har Cortés lyckats väcka en ikon till liv. Den eftertänksamma regin gör det tydligt att hon är väldigt mån om att ge Richard det erkännande som han alltid saknat. Är det något som fallerar är det klippningen av dokumentären. Takten är både för snabb och ojämn, bristen på arkivbilder som för ofta landar i nödlösningar är distraherande. De ger intrycket av gratisklipp som googlats fram i all hast, det känns ovärdigt artisten och underminerar delvis innehållet. Det hade behövts en animatör som kunde få materialet levande.

I Am Everything är ett viktigt tidsdokument och det är gripande att Richards musikaliska gärning äntligen är utskriven svart på vitt. Men det är alltför bitterljuvt att upprättelsen kommer så sent.