Värmdö Bryggeri gjorde mässpremiär förra året på Nöjesguidens Ölmässa och i slutet av januari är de tillbaka. Vi har pratat om hur bryggeriet utvecklas sen sist med Joakim Tillman.
– Utvecklingen av vårt fasta sortiment har fortsatt, vi lanserade en ekologisk lättöl, Sandhamn Ljus Lager, i maj och ytterligare en starköl, Grinda Golden Alé, i september. Båda har tagits emot mycket positivt. Vi har även dragit igång vår experimentella ölsortsserie Skärgårdsprojekt, där Skärgårdsprojekt 001 Elda Tryffel Saison kommer ha premiär på Nöjesguidens Ölmässa. Planen är att släppa Skärgårdsprojekt två-tre gånger per år.
Förra året gjorde ni mässpremiär, vad har hänt sedan dess?
– Vi har bryggt öl. Ja, vi har bryggt öl… Och nu längtar vi efter att få träffa alla trevliga kollegor och öldrickare på mässan igen!
Hur har ni som bryggare utvecklats?
– Ett år till med en väldigt intressant bransch, vi ser och lär innanför och utanför bryggeriets väggar. Men vi följer den plan vi haft från början och den fungerar extremt bra! Vi har erfarenhet med oss från våra tidigare yrken och även goda kontakter i branscher som inte är besläktade med just dryckesbranchen, det tror jag är väldigt viktigt.
Och som bryggeri?
– Det har varit ett expansivt år. Vår främsta ökning ligger på dagligvaruhandeln där vi har tagit steget in med centrala listningar. Nu investerar vi i ett nytt lager på 300 kvadrat som är klart i februari lagom till sommarsäsongen drar igång och dessutom bygger vi ut tankkapaciteten. 2016 kommer både ur produktion, produkt och marknadsperspektivet att bli otroligt spännande.
Vad tror ni vi har att vänta för trender under nästa år?
– Själva ser vi en trend i det långa perspektivet som går tillbaka till grunden när det gäller Sverige och öl, det vill säga lageröl. Det fanns ganska många som undrade när vi startade upp med en lageröl och inte en DIPA, IPA, APA eller liknande. Idag gör nästan alla mikrobryggerier lageröl.
Läs mer om Nöjesguidens Ölmässa.