UF-företaget tar plats på flinghyllan

09:48 18 Feb 2019

Ur ett UF-företag grodde viljan att förändra ungdomars hälsa. Amanda Larsson och Calle Rosengren är grundare till företaget Färsking, som gör nyttig granola för unga.

Amanda Larsson och Calle Rosengren är bara 21 år gamla men har redan kunder som ICA och Axfood. Det hela började på gymnasiet i Helsingborg där Calle och Amanda, plus två ytterligare klasskompisar, funderade på vad de skulle hitta på för UF-företag. Det börjades skämta om att göra flingor.
– Efter några dagar märkte vi att det finns två kategorier i livsmedelsbutikerna, och absolut tydligast var det på flinghyllan. Det var antingen de nyttiga flingorna som riktar sig till vuxna, eller de med glada gubbar som riktar sig till barn. Men de till barn innehöll väldigt mycket socker. Vi undrade varför det var glada gubbar på den absolut sämsta maten, säger Amanda.

Gruppen kallade sitt företag Healthy Heroes, och produkterna hade hjältetema. I början anammade de stilgrepp som används av de stora företagen, likt Kelloggs Coco Pops, för att sedan fylla förpackningen med en nyttig granola. 
– Vi körde konceptet i två år och det gick bra. Vi vann SM-silver i Ung Företagsverksamhet och hade en känsla av att ’’här har vi något, det här kan vi bygga på’’, säger Calle. 

Calle och Amanda sporrades av silvermedaljen, tron på idén och viljan att bevisa att de, trots sin ålder, kan driva företag. De insåg snabbt att granolatillverkningen i skolköket inte var hållbar och började nätverka för att hitta bättre lösningar.
– När vi startade hade vi inga pengar, det var precis så att vi hade nog att starta ett aktiebolag. Vi ringde runt till olika producenter och de undrade hur många ton granola vi ville beställa, och vi var inte riktigt på de volymerna. Men vi hittade en bagare i Landskrona som aldrig bakat granola och lärde honom det, säger Amanda. 

Det var svårt att få en tillverkare att göra fler än ett steg så Amanda och Calle, tillsammans med vänner och familj, fick själva datummärka granolan och packa i kartonger. Ett år efter studenten lyckades företaget, som nu bara bestod av Amanda och Calle, få in granolan på tio ICA-butiker i västra Skåne. De åkte runt till olika butiker och demade i hjältedräkter, något som lärde dem vad som gick hem hos kunderna och vad som inte fungerade.
– Då såg vi tydligt två tendenser, dels att barnen lämnar superhjältar ganska snabbt och snarare ser upp till influencers. Vi såg också att föräldrarna tyckte vår design var för lik det som redan fanns, att det smälte ihop med resten i flinghyllan, säger Amanda.

Från dessa insikter gick Amanda och Calle till sig själva och försökte utgå ifrån vad de själva upplever som coolt och tilltalande. De skrotade hela sin idé med Healthy Heroes och startade Färsking.
– Färsking står för nybörjare, vilket dels syftar på oss som företagare men också alla ungdomar, säger Calle. 

Duon hittade en producent för samtliga steg i granolaprocessen. De fick in investerare som satsade på Färsking som kunde ge råd om ekonomi, juridik och företagsverksamhet. Två gånger om året har ICA och Axfood lanseringsfönster för flingor, och Calle och Amanda såg sin chans.
– Vi var uppe i Stockholm i april/maj förra året och träffade ICA och Axfood och det var verkligen en annorlunda upplevelse. Personerna man träffar är bara där för information, de vill inte bli kompis med dig eller lära känna dig. Det var väldigt stelt och lite skrämmande, säger Calle.

En månad senare kom ett positivt besked från ICA och Axfood, Färsking togs in på centrallagren hos de båda bolagen. Amanda och Calles granola lanserades i 480 livsmedelsbutiker runt om i landet. Företaget har fortsatt utvecklas i rasande takt och idag finns Färsking i 750 butiker.
– Det har gått så sjukt fort och vi har blivit tagna på allvar från första början, speciellt bland investerarna. De har hjälpt oss, och aldrig klappat oss på huvudet, säger Calle.

Som nytt företag har ekonomin varit begränsad, vilket har gjort att Färsking inte haft möjlighet att lägga stora summor på marknadsföring. Istället har de åkt runt och träffat ungdomar på sociala mediefestivalen Heyou och Dreamhack. De ordnar också event för föräldrar, som frukostevent för mammainfluencers. Amanda och Calle beskriver sig som varandras motsatser, natt och dag. Calle jobbar med det kreativa och det visuella medan Amanda arbetar mer administrativt. Även om de båda är glada över att vara två, kan det ibland bli lite för mycket.
– Vi kompletterar varandra sjukt bra, vi är väldigt olika men båda är envisa. Vi har starka viljor men en grundläggande respekt för varandra. Eftersom vi är så bestämda så kan det bli situationer som är frustrerande men då har vi blivit bra på att behandla det och prata om det, säger Calle.
– Vi brukar lista tre bra och tre negativa saker med varandra för att få upp det på ytan. Ibland, när det börjar rinna över, bokar vi in ett möte för feedback och ser till att lufta, säger Amanda.
 

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2019.

0 Kommentera

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!