Öl som på räls

Peter Steen-Christensen 18:47 9 Jul 2022

Bryggeriet Gröna Linjen, döpt efter tunnelbanelinjen med samma namn, går som tåget. Deras Medis Mimosa IPA som vann pris som bästa öl på Nöjesguidens Ölmässa redan 2020 har i sommar lanserats på riktigt på Systembolaget.

Det började i ett garage längs med Hagsätragrenen och sedan fortsatte de att brygga i Skarpnäck. Men även om det är en tydlig koppling till SLs gröna linje så menar de att namnet är en hyllning till hela Stockholm och inte bara den pulsåder som Gröna linjens tunnelbana utgör.
– Namnet hintar även om att vi alltid är på väg. Vi tror precis som Tranströmer skriver: Den som är framme har lång väg att gå, berättade de för oss innan årets upplaga av Nöjesguidens Ölmässa.

Gröna Linjens Gullmars IPA har funnits på Systembolaget i ett par-tre år och i maj släpptes deras Media Mimosa - en ljus, dimmig IPA med apelsin - i sortimentet Lokalt & Småskaligt i Stockholm. Främst på Södermalm och vid Gullmarsplan, i övriga Sverige får man beställa den. Men Gröna Linjens öl serveras också på restauranger - både tjusigare sådana som Ekstedt och Matbaren på Grand Hotel men också på lunchhak och falafelbarer.

Vi fångade Gröna Linjens Rasmus Bergmark för att höra om sommaröl, experimentlusta och den där för alltid svårfångade perfekta ölen.

På er hemsida står det att man ska kontakta er ifall man vill höra om ert senaste försök att hitta den perfekta ölen. Så hur går det med det?
– Det går upp och ner, verkligen. Jag tror vi en gång skrev det där, med den perfekta ölen, som en slags påminnelse hur vi vill tänka när vi brygger öl. Men något som den perfekta ölen, finns såklart inte. Det beror på vad man är sugen på i stunden.

Er Medis Mimosa IPA vann pris som Bästa Öl på Nöjesguidens Ölmässa redan 2020. Är det i år som resten av världen har möjlighet att förstå dess storhet?
– Det stämmer! Vi har släppt den nu på burk både på bolaget och till krogen.

Hur lätt är det att slå sig fram som hantverksbryggeri idag? Marknaden har ökat, all möjlig information och inspiration är lättillgänglig, men samtidigt så är det större konkurrens och säkert svårare att slå sig fram som nykomling nu jämfört med när craft beer-boomen var yngre.
– Jag tror det beror på vad man har för ambition. Vill man tjäna lätta snabba pengar med minimal arbetsinsats så ska man nog se sig om efter något annat. Vår ambition är inte att bli störst eller att ens att ”slå oss fram”. Vi tycker det är kul att få vara med, och utvecklas och förhoppningsvis göra något som folk tycker om.

Jag vet såklart att ni helst av allt vill experimentera fram nya smaker av alla möjliga stilar, men för ett litet hantverksbryggeri är det nästan så att man står och faller med att hitta en storsäljare och få in det på Systembolaget för att sedan kunna fortsätta med det man kanske egentligen vill, som att utveckla ny öl?
– Att klura på ny öl är roligt och det bör man nog aldrig sluta med om man håller på med det här. Men det kan man göra på olika sätt, hemma i köket eller på ett stort bryggeri. Självklart är det kul om något säljer superbra på Systembolaget men jag ser det mer som en bonus om det blir så.

Ni pratar  som många andra mindre hantverksbryggerier om att dricka lokalt. Fokuserar ni också på att sälja lokalt, eller siktar ni på att etablera er lika mycket på andra platser? 
– Vi fokuserar absolut lokalt. Vårt bryggeri har en väldigt tydlig koppling till Stockholm och till och med de platser i Stockholm som finns längs med tunnelbanans gröna linje. Den igenkänningen tror jag kan förhöja upplevelsen av det hela. Men tänker vi så rakt igenom finns det risk att låta exkluderande, vilket vore en mardröm. Vi skulle bli superglada om någon vill dricka vår öl långt bort från oss, då försöker vi lösa det. Men vi har inga ambitioner att jobba aktivt för att det ska hända, just nu.

Vad är egentligen ambitionerna med Gröna Linjen? 
– Ambitionen är att ha roligt och vara kreativa kring öl. Vi har inga konkreta framtidsplaner eller mål, vilket kanske låter märkligt. Men jag tycker det är en lyx att få känna så. Allt behöver inte vara så ambitiöst hela tiden.

Ni delar ägare med krogen Racamaca. Vad är det bästa med att jobba tätt med en restaurang?
– Eftersom vi älskar att experimentera på väg mot det perfekta receptet har Racamaca blivit som ett showroom för oss, ett sätt att snabbt kunna testa nytt och höra vad folk tycker om det vi gör.

På sommaren är det riktigt varmt, då är det extra viktigt att dricka riktigt mycket öl. Vilka öltyper släcker törsten bäst?
– Jag personligen älskar IPA. Besk och kall.

Ibland ser man något som kallas för en Summer Ale. Vad är det egentligen? Jag tror det bara handlar om en lätt, frisk, törstsläckande grej, oftast med lite citrus. Pale Ales eller Blonde Ales kanske. Brygger ni något med speciellt sikte på sommar och sol?
– Jag vet inte vad en Summer Ale är. Det är ju en del av tjusningen, det vet bara de som väljer att kalla den för det. Du kan säkert också kalla en mörk underjäst öl för Summer Ale och få det att flyga, med risk för att förvåna vissa konsumenter. Vår Medis Mimosa IPA tycker jag känns somrig. Jag tycker det blev bra att den kom ut i maj. Den håller hela sommaren.

Vilka öl dricker du själv på årets varmaste dag? Förutom er egen såklart.
– Jag drack nyligen några öl från Unibärsum som var helt otroligt goda. Så det får bli mitt tips!

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Borasco

Det är inget dåligt samlat cv som ligger till grund för Tjärhovsplans nya restaurang och bodega.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!