Pet Sounds Bar

Redaktion 12:42 29 Mar 2006

Jag har dragit storyn fyra gånger redan, men en snabb repetition för de yngsta och mest ouppmärksamma läsarna: Pet Sounds är en legendarisk skivbutik. Pet Sounds Bar är den legendariska skivbutikens älskvärda bar, som gjort succé under det gångna året. Hannas var 90-talets häftigaste krog. Hannas källare var stället där alla indieband som skulle bli något - inte sällan från Norrland - spelade.

Nu har Pet Sounds Bar flyttat in i, och renoverat, Hannas gamla lokaler. Källaren har åter blivit en av stans viktigaste musikscener, musikjournalisterna skrålar i baren och den forne Popsicle-sångaren Andreas Mattsson... ja, det blir nästan för mycket när man ser honom i randig tröja bakom skivspelarna. Om Skånegatan 80 vore en fransman vore Andreas Mattsson baguetten under armen. Även om lokalen i sig tronar på minnen från Hannas fornstora dagar har Pet Sounds Bar gjort mycket mer än bara blåst liv i ett gammalt indiekadaver. Även om de gamla Hannas-stammisarna självklart flyttat in igen, efter ett rotlöst kringflackande som får diasporan att framstå som en kisspaus, så har även en helt ny publik hittat hit. Maten på Pet Sounds Bar är helt okej. Men Pet Sounds Bar är, som namnet antyder, i första hand en bar varför umgänget och musiken givetvis står i centrum.

I källaren är det spelningar flera gånger i veckan. När inget band står på scen är där i stället en soffgrupp som man kan hänga i, precis som på den gamla goda tidens Berns. Pet Sounds Bar är på väg att bli östra Södermalms viktigaste ställe. Det är då självaste fan att det inte ska gå att få en enkel osttallrik bara för att kocken gått hem.

Stad:
Lokal:

Fler recensioner