Mina bröder och jag

Nilo Khamani 09:06 19 May 2022

I en fransk kuststad står 14-åriga Nour (Maël Rouin Berrandou) på en stege och målar skolväggar vita. Det är sommarlov. Nour ska klara av sin samhällstjänst och sen ska han hoppa av skolan, precis som hans bröder gjorde. Sommarplanerna blir dock kortlivade när Nour hör Pavarotti från ett av klassrummen, och snubblar in på en sånglektion som kommer att förändra hans liv. Han slukas av operan, som ger den tuffa vardagen guldkant. Han och hans bröder är fattiga, och tiden till att utöva konst blir snål när alla måste bidra till deras, och deras döende mammas, överlevnad. Men Mina Bröder och Jag fastnar inte i sorgen, trots att den ibland känns bottenlös. Den är ett kärleksbrev till drömmare, till unga konstutövare som vågar se bortom murarna som byggts runt dem.

Filmens foto, signerat Marco Graziaplena, glöder och ger material till minst två fotoutställningar bara gjorda på stillbilder. Färgskalan och den korniga bilden ger, förutom skönheten, en sentimental känsla. Historien låter sig påminnas om Stephen Daldrys Billy Elliot och i kombination med filmens visuella inramning väcker den konstant en nostalgisk klocka till liv. Lite som om publiken vet att livet kommer vara bättre om 10 år och att det vi ser nu är föga tid som passerar.

Maël Rouin Berrandou gör ett utomoständingt jobb i sin roll som Nour. Han lyckas fånga ängsligheten som kommer med de tidiga tonåren (och höjs ännu ett steg när man är marginaliserad), samtidigt som hans nyfikenhet ger plats åt både glädje och humor. Kärleken för operan som han ärvt av sina föräldrar lyser starkast, och är en drivkraft genom hela filmen.

Men det stannar inte vid Nour, det finns en realism som går genom hela brödraskaran. Yohan Manca har skrivit alla sina karaktärer på ett både verkligt och ödmjukt sätt. I en verklighet där västasiatiska och nordafrikanska karaktärer många gånger inte syns bortom en oförklarlig ilska gräver Manca fram en mänsklighet som alltid funnits där, men som har varit svårare att åskådliggöra.

Det är inte svårare än att Mina Bröder och Jag är en av årets bästa filmer.

Mes frères et moi