Frida. Viva La Vida

Essy Klingberg 14:06 13 Feb 2020

Frida Kahlo hör till kategorin konstnärer vars momentum aldrig tycks upphöra.  Nya generationer får ständigt upp ögonen för hennes symbolladdade konst, och idag har gränsen mellan myt och människa blivit allt mer svår att urskilja. Berättelsen om Kahlos turbulenta liv tycks nästan som gjord för att skildras i en biografisk dokumentär, men Frida.Viva La Vida är tyvärr allt annat än den respektfulla livsteckning hon förtjänar. Det som hade kunnat bli ett fint porträtt av en av 1900-talets viktigaste konstnärer överskuggas av en lång rad dramatiserade inslag, som är lika obegripliga som kitschiga.

Till en början är jag mest förvirrad: Ska kvinnan som går barfota genom skogen i en vit långklänning föreställa Kahlo? Hon är ju inte det minsta lik? Ett tag tänker jag att inslagen kanske är tänkta att reflektera hennes generella betydelse för kvinnlig frigörelse i stort, kvinnoemancipation var trots allt ett centralt tema i hennes konst. Men nej, kvinnan som förföriskt kisar mot kameran ska definitivt föreställa en ung (och sexig) Frida Kahlo. Det dröjer såklart inte länge innan hon tar av sig sin vita långklänning och står naken i sitt sovrum. Jag hinner tänka att den verkliga förlagan nog skulle vrida sig i sin grav om hon visste att det var såhär hon skulle gestaltas av eftervärlden, innan det hela upprepas i en ny scen. Denna gång är hon naken vid en trappa. Det kan hända att det finns omständigheter som helt legitimerar ovanstående grepp, men i mina efterforskningar har jag hittills inte hittat några källor som stödjer att den här sortens sporadiska nudistbeteende var något Kahlo ägnade sig åt.

Dokumentären placerar dock pedagogiskt flera av hennes mest kända verk i en biografisk kontext, och är sevärd bara för den sakens skull. Dessutom innehåller den en mängd minnesvärda arkivfilmer, bland annat på Kahlo tillsammans med sin påstådda älskare Lev Trotskij. Men i slutändan är det inte tillräckligt för att väga upp för de många omdömeslöst valda berättargreppen. Det tar emot att kalla den här dokumentären för vad den är: ett ganska ytligt personporträtt.