Den Stora Friheten

Nilo Khamani 11:04 10 Mar 2022

I idén om ett Europa som gjorde sig av med förtryck efter andra världskriget suddas flera minoritetsgruppers efterkrigshistoria ut. Många av de homosexuella männen som friades från de tyska koncentrationslägerna fängslades snabbt igen. Denna gång under paragraf 175, vilken kriminaliserade homosexualitet. Det är i denna kontext Den Stora Friheten äger rum. Huvudkaraktären Hans (Franz Rogowski) introduceras genom en super8-kompilation av sexuella möten med män, som senare visar sig vara bevis i en rättegång där han döms till fängelse. Filmen utspelar sig på en cirka 25 år lång tidslinje, under flera separata fängelsedomar, och handlar om Hans väg tillbaka till kärleken, om och om igen.

Bristen på långa dialoger och musik gör att filmens visuella språk - dess rekvisita och foto - står i centrum. Närhet presenteras med hjälp av utbyten av cigaretter genom små luckor i fängelsedörrarna och fångar som smugglar kärleksbrev i biblar. Här passar Den Stora Friheten in i raden queerfilmer som breddar vad det innebär att visa kärlek på vita duken.

I hjärtat av filmen vilar Rogowski som genom sin stillhet förkroppsligar det visuella narrativet. Speciellt när han spelar mot en av sina kärlekar och cellkamrater Viktor (Georg Friedrich). Hans backar aldrig från sin identitet oavsett hur mycket statligt våld han genomlider, och Rogowski lyckas alltid fånga karaktärens lugn, oavsett var på tidslinjen han befinner sig.

Den Stora Friheten är, trots sin specifika kontext, tidlös. En smärtsam påminnelse om ett kapitel ur historien vi måste leva med. Samtidigt som filmen också är hoppfull. Hans vägran att formas efter systemet visar på att queerhet, trots homofobiskt förtryck, aldrig kan tystas.

Grosse Freiheit