After Yang

John Åsenius 11:00 15 Sep 2022
I en närliggande framtid lever té-entusiasten och småföretagaren Jake (Colin Farrell) med sin fru Kyra (Jodie Turner-Smith), deras adoptivdotter Mika (Malea Emma Tjandrawidjaja) och hennes älskade android-bror Yang (Justin H. Min). När Yang en dag plötsligt slutar fungera blir dottern förkrossad. Jake ger sig i kast med att försöka hitta ett sätt att reparera honom på innan kroppen börjar brytas ner.
Då butiken de köpt honom ifrån inte längre finns och kostnaderna utan en försäkring blir för stora, tvingas han söka upp en reparatör på den svarta marknaden. Denne kommer att finna något i Yang, en upptäckt som ger Jake möjligheten att ta del av sådant han inte visste att han gått miste om.

Regissören Kogonada (Columbus) har i After Yang skapat ett tankfullt, dämpat och meditativt familjedrama som tar upp ämnen såsom familjen, minnets urval och om att vara närvarande. Våra känslomässiga band till varandra och våra prioriteringar. Artificiell intelligens, adoption, identifikation och kanske framför allt, det lilla livet i allmänhet. Vad som ryms där och vilka stunder man bär med sig.

Fallande körsbärsblad, en hoppande groda bland torra löv, ett familjeporträtt, dansande skuggor, ett lugnande ljus, en sekvens från när du betraktar någon du tycker om under en konsert. Filmen lyckas skildra det majestätiska i allt det enkla på ett sätt som för tankarna till Terrence Mallicks film Tree of Life från 2011.

Trots sin ringa speltid på ca 90 minuter känns After Yang betydligt längre, men för dess konsekventa lugn snarare än att den skulle vara seg eller långdragen. Samtidigt är det en film där du behöver vara på rätt frekvens för att riktigt kunna njuta av dess tempo. En för årstiden passande film där du kryper upp i soffan under en filt eller glider in i en murrig biosalong, förslagsvis med en kopp té.