Varför är Making a Murderer så bra?

15:55 4 Jan 2016

Jag är knappast ensam om att ha bingetittat dokumentärserien Making a Murderer under julen. Åtta avsnitt på juldagen. Två på annandagen. Och det hade blivit fler om det funnits. Vad är det som får kräsna mediekonsumenter att fastna framför timslånga sjok sega rättegångsförhör? 

SPOILERVARNING: Vad som händer i första avsnittet av Making a Murderer avslöjas i texten.

Making a Murderer är den senaste i följden av framgångsrika dokumentära brottsutredande serier. Podden Serial tog världen med storm 2014, bara i Sverige har flera uppföljare skapats i kölvattnet (Fallet, Spår). Det tittarmässigt mest framgångsrika exemplet på tv-fronten har fram till nu varit HBO-serien The Jinx i sex delar.

Making a Murderer tar avstamp i ett 30 år gammalt fall där det redan i första avsnittet visar sig att Steven Avery, som suttit i fängelse i 18 år för våldtäkt, är uppenbart oskyldig. Han släpps och inleder en process för att få skadestånd. För tittaren blir det tydligare och tydligare hur orättvist den här mannen har behandlats och hur han har hela Manitowocs Countys makthavare emot sig eftersom de har egenintresse i att få honom fälld. När det är någorlunda nära för Steven att få upprättelsen han söker blir han plötsligt anklagad för ett mord. Det är det här mordet som resten av serien handlar om. Ska Steven Avery bli dömd och förutom de redan gångna 18 åren, sitta resten av sitt liv i fängelse?

Läs mer: Bota tomheten efter Making a Murderer - sju andra True crime-favoriter.

Hypen kring grävande brottsdokumentärer har skapat en riskfylld situation för producenter. Plötsligt vill alla (såklart) ta del av det framgångsrika receptet men bidrar då samtidigt till att göra produkten mindre unik, eller till att övermätta marknaden.



Precis som i den första säsongen av Serial, som utreder ett gammalt fall där Adnan Syed fällts för att ha mördat sin ex-flickvän Hae Min Lee, eller i The Jinx, där den mycket rika och märkliga mannen Robert Durst anklagas för mord, brottas man hela tiden med frågan i fall de här männen har mördat eller inte. Men med Making a Murderer har Netflix tagit ett nytt steg. Vi slipper en berättarröst. Och det tror jag är avgörande för vilken succé det har blivit.

En berättarröst är egentligen inte bara det tråkigaste i en dokumentär, utan också det slappaste. Det krävs mycket mer för att få en historia att smidigt ringla sig framåt utan att tappa tittarens/lyssnarens intresse, om man inte har den enkla speakerrösten att lägga in för att lappa ihop en något onaturlig övergång. Men får man det att funka så blir det otroligt mycket bättre.

Visserligen pratar vi om dokumentärer nu men varje gång en speaker kommer in är det som att “illusionen” bryts. Man kommer tillbaka till vardagen och framförallt får man en undermedveten känsla av att bli dumförklarad. Som att man inte har en egen slutledningsförmåga och behöver påminnas om detaljer och få 1 + 1 summerat för sig av någon annan.

Sarah Koenig som driver berättelsen framåt i båda säsongerna av Serial är grym och bygger verkligen upp spänningen. Regissören Andrew Jarecki (han med munnen) i The Jinx är enligt mig mindre grym men bidrar med tydlighet då och då. Mest är hans ego i vägen.


Den man hatar mest, försvarsadvokaten Len Kachinsky tv, och de man älskar mest, försvarsadvokaterna Dean Strang och Jerome Buting th, i Making a Murderer.

I Making a Murderer är skaparna, Laura Ricciardi och Moira Demos, helt osynliga. Vi hör aldrig ens en fråga ställas. Istället tvingas tittaren läsa, ibland krångliga och långa, textskyltar för att få nödvändig komplementerande information. Men framförallt är det filmupptagningarna från de olika rättegångarna, telefonsamtalen mellan de inblandade och självgående prat från anhöriga, misstänkta, advokater och poliser som utgör hela serien. Då blir man så extremt informationstörstande och uppmärksam, frustrerad och nyfiken som man blir av Making a Murderer.

Läs mer: Första svenska Serial-kopian är här
True Crime står inför en ny vår med The Jinx.
Serial blir tv-serie.
En kanske ännu mer intressant aspekt av dokumentärserier tas upp i den här texten på TV-dags. OBS enorm spoilervarning.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!