Att koppla ihop musik, vin och marknadsföring är hot stuff. Motörheads Shiraz säljer bättre än rockgruppens t-shirts och under etiketten Wines That Rock har vinmakaren Mark Beaman låtit sig inspireras av sina gubbiga rockidoler, däribland Rolling Stones och Pink Floyd. För att gå till botten med rockvinshypen bjöd jag in Sahara Hotnights mest hårdrockiga medlem och grymt vinkunniga Josephine Forsman för ett test.
2008 3 Days of Peace & Music Chardonnay 129 kr
Alf: Det här vinet är framtaget med Woodstockfestivalen som förlaga. Vinmakaren säger sig ha gjort en ”naken” chardonnay som hyllning till festivalens 40-årsjubileum.
Jossan: Det doftar lite chardonnay, men smaken är anonym. Fin ljus färg, inget primärurin här inte.
Alf: Snygg etikett?
Jossan: Säljbar. Kanske ett bra alternativ till cider när man är på festival. Inte särkilt rockigt men gott när det dricks kallt. Skruvkork hade varit praktiskt.
2008 Rolling Stones Forty Licks Merlot 129 kr
Alf: En hyllning till Stones album där druvan merlot ska fånga upp det tidlösa…
Jossan: Hmm, jag har aldrig varit något Stones-fan, men det här luktar söta körsbär! Om det rockar? Möjligtvis i en mysig studio under inspelning. Grönbesk eftersmak.
2009 Motörhead Shiraz
Jossan: Mmm, det här doftar stall, lakrits och något slags mörker. Och så de där söta godistonerna igen, typ hubbabubba. Det är inte skitgott, men snäppet coolare för att jag gillar bandet bättre. Säkert ännu godare om man drack det ihop med dem.
Alf: Gruppen har också släppt Motörhead Rosé, vad tror du om det?
Jossan: Va, du skojar? Nej, rosé känns helt fel i sammanhanget.
Alf: Hur skulle ett Sahara-vin smaka?
Jossan: Definitivt stramare och inte så här kladdigt. Gott helt enkelt.
Testresultat
Syltiga och mesiga viner rockar ej såvida du inte klunkar dem på efterfest tillsammans med bandet på etiketten. Har du råd att köpa ett dyrare festivalvin kan Woodstockvinet funka om du kyler ner det ordentligt. Skruvkork hade varit smart.