Succésagan Shotluckan

12:48 16 Mar 2023

”Nu kör vi tio barer på tio år” sa kusinerna Strömberg när de öppnade sin andra bar i kedjan Shotluckan 2013. I år blir drömmen verklighet.

Vi blir förblindade av rök och viftar yrvaket omkring oss. Musiken ändras. Den trevliga bartendern är som förvandlad. Plötsligt står hon i labbrock och gasmask och fifflar med ett vitt pulver som hon häller i bägare fyllda med en grön vätska. Det börjar bubbla och fräsa. Vi har beställt shoten Breaking Bad.
– Det är inget olagligt nu va, skrockar min dryckeskamrat. Bartendern signalerar “lite grann” med händerna.

Barkedjan som får alla festsugna studenters promille att skjuta i höjden har tagit Sverige med storm. Konceptet är enkelt: hos Shotluckan läggs lika mycket arbete och omtanke på att ta fram kreativa shots som det vanligtvis läggs på cocktails. På dessa barer kan du beställa shots med namn som Kanelbulle, Super Mario, Djungelvrål och Alfred Nobel. Oavsett vilken shot du beställer kan du räkna med att det även ingår någon form av interaktion, show eller klurig historia. Utöver lustiga shots finns öl, smårätter och poke bowls på menyn.

Men låt oss gå tillbaka till början. 2010 öppnade kusinerna Kim och Johan Strömberg den första Shotluckan i Halmstad och sedan dess har de haft fullt upp som ägare till ett växande antal eldiga barer. Sagan började 2009 när kusinerna jobbade i baren på Per Gessles tjusiga Hotel Tylösand.
– Vi skämtade jättemycket, både med varandra och gästerna. Vi kastade isbitar till varandra som den andra fångade i shakern. Till exempel hade vi en rutin att Johan kastade en jordgubbe från andra sidan baren som jag fångade i munnen. Det var larviga saker som vi höll på med, men som var superuppskattade av gästerna, berättar Kim. 

Efter ett tag kände Johan och Kim att det var dags att hitta en ny arena att fortsätta galenskaperna på.
– Då föddes idén att starta något eget, och bygga på just det här spexiga och showiga. Tanken var redan från början att när man kommer in på vår bar ska känslan vara att vi har en fest och gästerna är inbjudna, säger Kim och fortsätter: 

Vi ville ha något som var unikt. Det fanns väldigt många vinbarer och cocktailbarer – det var precis i den eran som det exploderade – alla skulle plötsligt öppna cocktailbar. Men shots? Det är egentligen konstigt att det inte finns fler shotsbarer i Sverige. Vi är ett av de länderna som konsumerar mest starksprit i små glas. Snapskulturen är otroligt rotad. Alla högtider har snaps, det finns hundratals snapsvisor och hela studentlivet är fullt med snaps.

 

”Vi har en fest och gästerna är inbjudna”

 

Varför tror ni att ingen hade kommit på det här konceptet före er i Sverige?
Johan: Det är dels en fråga om att våga ta steget, och sedan är svensk alkohollag väldigt restriktiv. Det är svårt att genomföra något som det här och samtidigt göra det bra och rätt enligt lagen
Kim: Det fanns en bar i Stockholm som hade fokus på shots, men de kombinerade det med att ha vitlök i allt. Det känns som en väldigt märklig blandning. Jag tror också mycket som Johan att det beror på svensk alkohollag, vi har haft en del problem med det genom åren.

Foto Amanda Rönnell

Han berättar att det första steget med att komma på att det var just en shotbar de skulle satsa på var ganska svårt.
– Vi klurade på det länge innan vi bestämde oss för att våga chansa. När vi väl hade spikat konceptet så bara rann det på. Redan från början satte vi en ny meny varje kväll med sex nya shots. Mycket av det vi kom på var jättedåligt, men ganska roligt. Den sämsta shot som vi någonsin har gjort var Brienvention. Utförandet på den var att gästen själv fick komma på vad som skulle vara i glaset. Det enda kravet var att det skulle innehålla brieost. Superäckligt, men det blev en snackis på stan.

 

”Efter pandemin hade vi helt tomt i kassan och en skuld på runt sju miljoner kronor till Skatteverket”

 

 

2021 öppnades en Shotlucka på Södermalm i Stockholm. I år öppnades en i Sundsvall. Trots pandemi och lågkonjunktur verkar det tuffa på rätt bra. Jag undrar vad hemligheten bakom framgångsreceptet är.
– Pandemin slog extremt hårt mot oss. Under de värsta stunderna tappade vi mer än nittio procent av vår omsättning, och det i en bransch som har ganska dåliga marginaler. Vi klarade oss i mångt och mycket genom de stöd som fanns. Både omställningsstödet och skatteuppskovet. Efter pandemin hade vi helt tomt i kassan och en skuld på runt sju miljoner kronor till Skatteverket. Det är mer än vad en av våra barer omsätter på ett år. Men vi hade en extremt bra pandemihantering. Vi hade precis anställt en vd för vårt centrala driftsbolag som vi avsatte i princip till att enbart hantera corona, maximera stöden och minimera kostnaderna. Han gjorde ett fantastiskt jobb där – hade det inte varit för honom hade vi haft en skuld på 14 miljoner i stället för sju. Vi arbetade också mycket med att bibehålla öppettiderna och att göra det så roligt som möjligt för våra gäster trots avstånd, även vid de värsta tillfällena när man bara fick vara fyra vid ett bord, berättar Kim.

I normalläget är regeln att alla shots beställs och dricks i baren – vilket var förbjudet under nästan hela pandemin.
K: Vi tog fram ett helt nytt koncept där vi i stället serverade shotsen och gjorde showerna med eld och allting vid borden. Vi jobbade också extremt hårt med marknadsföring i sociala medier. Bland annat utropade vi oss till ett eget land med en egen tidszon. 

De gav även foliehattar till de som inte var vaccinerade.
K: Min favorit, som inte fick så stort genomslag, var att vi spelade in en film med badringar för att vi sa att man skulle hålla en badrings avstånd. Sedan fick gästerna ha på sig badringar inne i baren.

Resultatet blev att Shotluckan tog sig igenom pandemin förhållandevis bra. 
J: Vi behövde inte gå i rekonstruktion med något bolag och hade inga konkurser. Vi arbetade också mycket proaktivt med vår personal – behöll så många som möjligt och permitterade i stället för att säga upp. Vi satsade mycket på kompetensutbildning och hängde med personalen en gång i veckan, vilket ledde till att i princip all vår personal stannade kvar och var redo att börja jobba direkt när det återgick till det normala. 
K: Året efter corona hade vi toppat alla våra tidigare försäljningsrekord och kunde dessutom göra en stor comeback på intäktssidan. Det vi lärde oss från pandemin var hur vi kunde begränsa våra fasta kostnader. Lite drygt ett och ett halvt år efter att pandemin slutade kunde vi återbetala alla skatteuppskov som vi hade tagit. Så det kändes jävligt gött att kunna betala tillbaka de här lånen i förtid.

 

”Varje stad med mer än 80 000 människor behöver en shotbar. Förtjänar en shotbar”

 

Nu räknar kusinerna med att kunna öppna tre till fyra nya enheter per år.
– Nu tar vi över Sverige helt enkelt.

Hur många kommer det att bli om man tänker långt fram?
J: Vi har räknat på att varje stad med mer än 80 000 människor behöver en shotbar. Förtjänar en shotbar. Men vi vill även till utlandet, med start i Köpenhamn och Oslo. 
K: När vi fick vår andra lokal 2013 sa vi: ”Nu kör vi tio städer på tio år”. Ganska länge kändes det helt orimligt; vi öppnade en ny bar vartannat år. Men med den takten vi håller nu, när vi har öppnat tre enheter på kort tid i Göteborg, Helsingborg  och Stockholm – och med planer för 2023 – så kommer den här orealistiska visionen att bli verklighet. Förmodligen under mitten av 2023. 

Kim Strömberg på Shotluckan

Personalen på Shotluckan fascinerar mig. De ska inte bara blanda goda shots med invecklade smakbyggen och kemiska reaktioner – de ska också leverera en show. Teaterapor har här chansen att rollspela alltifrån käck kemilärare till metamfetamintillverkare. Kanske man ska ta och söka ändå? Tankarna börjar vandra medan jag betraktar den eldsprutande bartendern, i en stund av total förträngning av det faktum att jag har noll skådespelartalang. Jag frågar kusinerna om vad de letar efter hos en bartender under en anställningsintervju.
Folk som är sköna! Människor som kan bjuda på sig själva och bjuda in till en fest. Det är framförallt personlighet som vi eftersöker. Att kunna hälla upp dryck i ett glas kan egentligen vem som helst lära sig. Det är ofta bra att kunna anställa bartenders eller människor som har erfarenhet av yrket. Men det är viktigare att hitta härliga människor, svarar Johan.

Är det ni som är hjärnorna bakom alla shots och spektakel?
K: Under de första tre-fyra åren var det jag och Johan som kom på nästan alla nya shots. Sedan så började vi bjuda in personalen till att ta del i det här, och hade tävlingar för att komma på de bästa shotsen och så där. Vissa av våra bästa shots är det faktiskt gäster som har kommit på. Men nu har vi en experimentverkstad kan man säga, som vi kallar för ”shotfabriken”. Då kan vem som helst i personalen komma på vilken shot som helst, så länge det är lagligt. Bara det inte är helt opassande eller för komplicerat med råvaror eller utförande. Den här shoten kommer sedan upp på en temporär meny på den lokala baren. Där kommunicerar vi till gästerna att vi inte tar ansvar för kvalitén, och därför är de lite billigare än vad de annars skulle vara. Sedan börjar arbetet. Vi har regelbundna träffar och bygger vidare på shotsen och tänker kring hur man kan förbättra dem. De shotsen som är något att ha, vilket i bästa fall är fem-tio procent, kommer sedan upp på våra fasta menyer. Med start från 2023 har vi för första gången anställt en person som har lite ansvar för att moderera det här och se till att allt följs upp. Det är flera nya shots i veckan, så vi har svårt att räcka till. Men vi vill fortfarande vara med, det är ju det roligaste med jobbet. När man har ett företag som expanderar och som omsätter över femtio miljoner per år så blir det mycket tråkigt, administrativt jobb. Så vi avsätter tid för att även kunna stå i baren och blanda shots och dricka sprit. 

Vilka shots har varit best of all time?
K: Äppelpaj – vår storsäljare genom alla tider. Det var den första likören som vi gjorde själva. Hela storytellingen bakom shoten är att det är ”farmors recept”. Jag tänker alltid på min mormor, även om det egentligen var en annan bartender som kom på historien om sin farmor. Men jag relaterar alltid till min mormor som jag var väldigt nära. Den är också förbaskat god och serveras med eld – det är helt enkelt den perfekta shoten. Breaking Bad är en av våra mer spektakulära shots, som serveras med labbrock och gasmask. Det är ett kemiexperiment och kommer rök. En jävligt cool shot som man inte glömmer. En shot som kom lite senare var Devil’s Touch. Det är också ett sjukt coolt utförande: bartendern frågar gästerna om de tror på djävulen. Sedan kommer en annan bartender och tänder eld på sin hand och sedan på bardisken. Då exploderar hela bardisken i eld.
J: Min nummer ett är Breaking Bad, för den har allt. Den är god, häftig och spexig. Scout är en annan klassiker som har varit med från början. Man får grilla marshmallows på bardisken. Vad kan man hata med det? Den sista är Vakuum – den är bra. Jag vill inte avslöja vad som är i den. Man måste uppleva det själv. 

Här finns Shotluckan:
Lund
Malmö
Halmstad
Uppsala
Linköping
Helsingborg
Stockholm
Göteborg
Sundsvall

Stad: 
Kategori: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!