Lagom till Oktoberfest släpper restaurangkedjan O'Learys sin andra egna öl i varumärkets historia. Backyard Home Run A.P.A by O'Learys är skapad av kedjans medarbetare.
O'Learys började som en kärlekshistoria i mitten av 80-talet mellan då grundaren Johan Reinholdsson arbetade på ön och Nantucket utanför Boston. Han fastnade för den unika mixen av människor, mat, drycker och sport som fanns på många restauranger. Han träffade också Anne O’Leary som följde med till Sverige, och de grundade den första O’Learys i Göteborg 1988. Trettio år och över 100 restauranger senare fortsätter kärlekshistorien som nu tar sig uttryck i form av en öl som restaurangkedjans medarbetare skapat speciellt för O'Learys gäster, eller fans som de kallas.
Backyard Home Run A.P.A by O'Learys präglas av amerikansk humle, med inslag av aprikos och persika.
Det är andra gången som O'Learys gör ett eget öl, då Founder's Choice släpptes redan för ett par år sedan i samband med kedjans 25-årsjubileum. Då var det resultatet av ett samarbete mellan kedjans grundare Jonas Reinholdsson och Brooklyn Brewerys bryggmästare. Denna gång är det alltså kedjans medarbetare som genom en intern tävling har fått bidra till utvecklingen av ölet. Utifrån förslag på recept valdes fyra vinnare ut, som därefter fick ta fram den slutgiltiga produkten i samarbete med bryggarna på det Carlsbergägda Backyard Brewery i Falkenberg.
Dan Hvitman, Maria Käcker, Kalle Thulin och Lars Lundin arbetar på O’Learys och har tillsammans med bryggmästarna på Backyard Brewery skapat ölet för O’Learys fans.
Vinnarna bestod av Maria Käcker, O'Learys Norrköping, Dan Hvitman, O'Learys Falun, Lars Lundin, O'Learys Malmö Central och Kalle Thulin från O'Learys Östermalm.
– Det var en fantastisk känsla att få ha blivit granskad av en högklassig jury och dessutom gjort dem mer än nöjda med mitt bidrag, säger Maria Käcker. Känslan av att få åka till Backyard Brewery var galen!
Var det något i processen med att ta fram ett nytt öl som var svårare än du hade förväntat dig?
– Ingenting under dagens uppgifter var väl egentligen så lätt, men med ett flertal diskussioner, lite expertråd och lite tanke, så gick allt väldigt smidigt. Jag personligen visste att jag skulle ha svårt att lösa pusslet mellan vad jag själv skulle beställa för öl, och vad våra gäster helst beställer. Men när vi väl hade kommit fram till vad exakt vi vill säga med ölen, blev vårt val enkelt, klockrent.
Vad ser du mest fram emot inför lanseringen av O’Learys nya egna öl?
– Allt. Allt ifrån att stå i baren och berätta för en gäst historien bakom ölet, hur det fick sitt namn eller vilken humle det innehåller. Men framför allt att få se vilka reaktioner den får när den väl finns i vår öltapp, vad kommer alla tycka om ölen? Det kommer att bli succé.
Backyard Home Run A.P.A kommer att säljas exklusivt på O'Learys restauranger runtom i landet, från och med den 4 september. I samband med detta rullar också kedjans Oktoberfest igång, och pågår mellan den 11 september till och med den 24 oktober.
Foto: Sofie Lagergren, O’Learys. Läs mer: O'Learys serverar Oumph!
Vill du prova O'Learys A.P.A, kom på smakprov och Oktoberfest genom att OSA här!