Inför den internationella kvinnodagen drar Ölgäris igång en ny kampanj.
Under parollen "det finns ingen tjejöl" vill föreningen Ölgäris visa upp en ölkultur som är inbjudande för alla.
– Det är hela branschen tillsammans som behöver arbeta mot de fördomar som spär på stereotypen om att ölfantaster bara är vita män i skägg, säger Josefine Törnqvist, ordförande i Ölgäris.
Kampanjen, som pågår från den 2 mars till och med den internationella kvinnodagen den 8 mars, innebär bland annat att 25 barer runtom i landet delar ut för ändamålet specialproducerade ölunderlägg till alla som beställer en öl.
– Det här är föreningen Ölgäris första internationella kvinnodag och vi vill göra något som involverar hela branschen. Med den här kampanjen har vi runt 25 ambassadörsbarer runt om i Sverige som backar Ölgäris arbete och som hjälper oss att sprida kampanjens budskap, fortsätter Josefine Törnqvist.
Ölgäris startade som en facebookgrupp för ölintresserade kvinnor och ickebinära. Förra året utvecklades denna till en ideell förening med fokus på nätverkande, utbildningar och evenemang.
För att delta i kampanjen uppmanar man alla att lägga ut bilder på öl eller sig själva och använda hashtaggen #detfinnsingentjejöl.
Barer som deltar i kampanjen:
Borås: Biljard & Bar Göteborg: Brewdog Bar / Haket Karlstad: Good Guys Linköping: Backen / De Klomp / VilleValla Pub (Studentpub, kräver studentleg) Malmö: BrewDog Malmö / Far i Hatten Motala: Berggrens Öltapp & Mat Sala: Café Jernvägen Stockholm: Mikkeller Stockholm / Nya Carnegiebryggeriet / Portal Bar / Sjätte Tunnan / Stockholm Brewing Co. / The Bishops Arms Hornsgatan / Korvfestivalen Umeå: Tapas Bar Deli Visby: Gotlands Bryggeri Västerås: The Bishops Arms Västerås Växjö: Chapter House Örebro: The Bishops Arms Örebro Östersund: Artut.