Natten till söndag vrider vi fram klockan en timme och går mot mörkare tider. Men om du tittar på tv har dina ögon redan vant sig vid mörkret.
Såg du senaste säsongen av Game of Thrones? Alltså, såg du något? Jag trodde inte att en serie som gottar sig i inavel och barnamord kunde bli mörkare. Sen kom scenerna med Tyrion i drakgrottan. Här snackar vi mörker – medeltids-earth hour-mörker.
Sedan den gyllene tv-erans gryning har serierna bara blivit mörkare, tematiskt så väl som bokstavligt. Just nu är det peak kolsvart med elallergikerns nedsläckta hus i Better Call Saul, lågenergilampor i House of Cards och blinda superhjältar i Daredevil. Symboliken i denna mörkerresa är påtaglig. Daredevil använder mörkret för att “visa” hjältens sårbarhet, i House of Cards blir de vassa skuggorna en symbol för det ljusskygga maktspelet och för bröderna i Better Call Saul är det nedsläckta huset klyftan som skiljer dem åt när de står på varsin sida av den moraliska vågskålen.
Det romantiska svaret till varför vi allt oftare kisar mot skärmen och skruvar på brightness är att tv-serierna vill ta oss närmare mörkrets hjärta. Det faktiska svaret? HD.
Fram tills alldeles nyligen har tv-producenter använt sig av samma ljussättningsprinciper som användes för 1950-talssitcomen I Love Lucy. I korthet går tekniken ut på att vräka på med ljus för att utplåna allt som ser levande ut, för den tidens kassa tv-skärmar skulle inte kunna hantera det ändå.
Men med dagens digital-tv-sändningar, 4K-skärmar och finkänsliga digitalkameror ser det annorlunda (mörkare?) ut. Våra moderna skärmar rymmer oändligt mycket mer information än de uråldriga bildrörsrelikerna. Tekniken har gjort det möjligt för tv-producenterna att direkt se hur den dunkla Game of Thrones-katakomben kommer att synas på din tv.
Det finns såklart ett samband mellan tekniken och dramatiken. Se bara på den “skakiga kameran” som fick sitt breda genombrott i 90-talsserien På spaning i New York. Mindre och lättare kameror i kombination med lättmanövrerade stativhuvuden förändrade kamerans rörlighet, och revolutionerade bildspråket.
I dag kan vi inte tänka oss en jaktscen genom ett marknadstorg och in i en gränd utan en hetsig handkamera. Och imorgon kan vi inte tänka oss en påkostad prestigeserie utan att behöva maxa ljusinställningarna.