Massive Attack

16:52 3 Feb 2003
Var det någon som förstod [I]I Against I[/I]? Massive Attack och Mos Defs bidrag till Wesley Snipes-rullen [I]Blade II[/I] från förra året. Det är första gången jag inte gillat något som Mos Def varit inblandad i. Det är likaså Massive Attacks svagaste stund. Andrew "Mushroom" Wowles lämnade gruppen efter [I]Mezzanine[/I]. Grant "Daddy G" Marshall har tagit ledigt. Återstår gör Robert "3D" Del Naja och med hjälp av Damon Albarn, Horace Andy och Sinéad O'Connor är nu gruppens första skiva på fem år ett faktum. [I]100th Window[/I] är ett typiskt Massive Attack-album och låter inte alls som [I]I Against I[/I]. Det låter som sjukhuskorridorer och häftiga musikvideos. Det är som vanligt med Massive Attack ett väldigt visuellt album. Räkna med att det snart kommer en DVD med små mystiska filmer till alla låtarna. [I]100th Window[/I] är ett verk av en grupp som inte utvecklats åt något håll. De må ha varit pionjärer, de må ha gjort några av 90-talets snyggaste låtar på albumen [I]Blue Lines[/I] och [I]Protection[/I], men ingen kan behöva det Massive Attack sysslar med idag. Musiken har inte bara stagnerat utan även förlorat sin nerv, sina melodier och sin förmåga att beröra. "Mäktiga" ljudlandskap will do that to you om du inte har annat än "mäktiga" ljudlandskap att komma med. Att återuppliva Sinéad O'Connor är högst passande för det här låtmaterialet. Du timewarpas till det tidiga 90-talets England, chill-out och politik i en jävla röra. Dub och sånger om barn som behandlas illa. Och titeln [I]100th Window[/I] anspelar på hur osäkert internet är. Hur information kan läcka ut och...och...oj förlåt jag tappade tråden här, blev bara så hemskt uttråkad. Om [I]100th Window[/I] vore ett piller skulle man somna av det. Till nästa skiva som den här gången ska dyka upp redan om ett år planerar Massive Attack att än en gång jobba med Mos Def samt även med Tom Waits och Mike Patton från Faith No More. Eftersom Mos Def är med kommer i alla fall jag låna den ett öra, men efter [I]100th Window[/I] befarar jag det värsta. [I]Skivan släpps den 10 februari. [/I]