Bleached - Don’t You Think You’ve Had Enough?

Patrik Forshage 00:00 12 Jul 2019

Systrarna  Jessie och Jennifer Clavin har lagt bort allt vad berusningsmedel heter, och som omedelbar effekt är deras redan vassa rockmusik ännu mer fokuserad och skarp.  Ibland drar det i Sahara Hotnights powerpopiga riktningar och oftare mot snygg discopop väldigt tydligt i Blondies anda. Hitpotentialen i riffstarka låtar som Valley to L A och är oändlig, för att inte tala om handklappspopulismen i Real Life och faktiskt skivans allra flesta spår.

I avslutande Shitty Ballet skalar de till att börja med bort allt utom röster och en basal akustisk gitarr för att hamra in sin poäng - ”Don’t wanna pretend it’s good when it’s not”. När sedan alla instrument brakar löst i ett crescendo med sina ljudligaste rättframhet är det verkligen ingen som behöver låtsas.

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.