”The revolution won’t be televised but the apocalypse will most certainly be filmed, and is filmed”. Orden kommer från Andreas Malm, humanekolog och författare, som menar att fokuset på iscensätta bilder kan vara ett sätt att fly från det faktum att vi befinner oss i en tid av klimatkolllaps. Och hans resonemang om detta tillhör det intressantaste som sägs i filmen The Society of the Spectacle.
The Society of the Spectacle är en dokumentär baserad på Guy Debords profetiska bok från 1967 med samma namn. I filmen använder regissörerna Roxy Farhat och Göran Hugo Olsson sig av youtubeklipp av allt från plastikkirurgi, dataspel och politikermöten till livesända förlossningar och paneldeltagare som Valerie Kyeyune Backström och Andreas Malm för att diskutera hur vårt samhälle allt mer utvecklats till ett iscensättningssamhälle.
Paneldeltagarnas diskussioner varvas med spektakulära youtubeklipp och bilder som liknar skärmskläckarbakgrunder med citat från Guy Debords bok över. Det är en form som effektivt kommunicerar sitt budskap och definitivt får en att haja till som tittare. Ändå är det svårt att inte reagera på hur olika de olika delarna av filmen är och hur mycket övergångarna mellan dem känns. Och vissa youtubeklipp är så onödigt långa att man börjar känna sig lite skriven på näsan.
I grunden är dock citaten från Guy Debords bok och paneldeltagarnas diskussioner om dem så intressanta och träffsäkra kring vår samtid att det väger upp för de fula skärmsläckardelarna och långrandiga klipp. Och kanske finns det också något passande i att en film som kritiserar iscensättning iscensätter sig själv så fult och utan smidiga övergångar?
Genre:
Regi: