Som bekant har betydelsen av det lilla ordet respekt reviderats på senare år. Somliga tror man får respekt genom att bära kniv eller att slå nån annan på käften. Hemma i Newcastle finns en annan väg. I alla fall hos Gerry och Sewell, två tonårskillar vars största dröm är att bli innehavare av ett årskort på S:t James Park, Newcastle Uniteds hemmaarena. Det är respekt! Har man säsongsbiljett är man någon, då är man inte längre en råtta i rännstenen - då har man en position i samhället.
Men det är ingen billig historia, 500 pund vardera måste de betala. Och för två arbetarklasskillar - eller, som det heter i [I]The Commitments[/I], "we would be working class, if there was any work" - i nordöstra England är detta årets tuffaste match.
Nu illustrerar filmen inte bara två grabbars fotbollsfanatism. Snarare pekar [I]Purely Belter[/I] på hur kommersialismen kopplat ett järngrepp om fotbollen, med skyhöga övergångssummor och galopperande spelarlöner. Och det är aldrig någon tvekan om vem som får betala. Eller vem som inte ens har råd att betala.
Med [I]Purely Belter[/I] kan man säga att regissören Mark Herman rundar av en sorts trilogi om engelsk arbetarklass - där de två första filmerna var [I]Brassed Off[/I] och [I]Little Voice[/I]. I floden av filmer om denna brittiska arbetarklass blir risken för klichéer givetvis överhängande. Och visst har vi sett storasystern som är tonårsmamma förr, för att inte tala om den försupne pappan, som ger fan i familjen. Men Mark Herman stannar inte där. Inte ens mamman, som normalt heroiseras i den här genren, "kommer undan". Hon tynar istället bort i en dimma av sprit och cigaretter - därvidlag är [I]Purely Belter[/I] alltså en ganska svart sak.
Men, som till exempel incidenten med straffpunkten i filmens öppning bevisar, så är detta också en historia med mycket och god humor. Och slutscenen är en enda underbar dissonans där man antingen, beroende på tycke och smak, kan läsa in en happy ending, alternativt den cyniska sanningen att ingenting har hänt - eller kommer att hända.
Skådespelare:
Regi: