Mary och häxans blomma

Ida Mirow 09:30 9 Aug 2018

Flickan Mary tillbringar sommarlovets sista dagar hos sin gamla faster i ett ståtligt hus på landet. Hon är en klumpig extrovert, med rött hår som hon avskyr. Ensam i huset med fastern och det äldre tjänstefolket är hon uttråkad till döden. En dag följer hon efter en katt in i skogen, där hon hittar en gammal sopkvast och en mystiskt skimrande blomma. När Mary mosar växtens bär mellan sina fingrar exploderar den i magiskt ljus. Plötsligt får den gamla kvasten liv och flyger iväg med Mary. Den tar henne till Endor College, en skola för magi högt uppe bland molnen.

Filmens värld är en våt dröm för idyllentusiaster och sagoälskare. Som tittare är det lätt att falla in i tryggheten som skapas av den välbekanta intrigen: bortglömt barn upptäcker en ny värld bortom denna. Endor College fungerar enligt ungefär samma system som Hogwarts, och eleverna bär liknande svarta, svepande skoluniformer, men för att ingen ska tro att det här är en total ripoff måste påpekas att filmen baseras på Mary Stewarts berättelse “The Little Broomstick” som kom ut redan 1971. Nej, det är ingen ripoff, men storyn känns heller inte särskilt unik. Den fyller sitt syfte genom att bocka av en del punkter: gemytligt besynnerliga karaktärer, söta katter som Mary blir vän med, en släkting med hemligheter, och framförallt ljuvlig animation. Men den sträcker sig inte längre än till att just uppfylla sitt syfte. Hyfsat njutbar i stunden, men sedan snabbt bortglömd.

Filmens skapare är den gamla Studio Ghibli-medarbetaren Hiromasa Yonebayashi, men för att förtydliga så är detta alltså inte en Ghibli-film, utan det nya produktionsbolaget Studio Ponocs debutfilm. Mary och häxans blomma är fylld av samma svindlande vackra miljöer och känsla för detaljer som Ghibli-filmerna gjort sig kända för, men tyvärr tappar filmen intrig ungefär halvvägs in. Det som hade kunnat bli ett drama om identitetssökande och maktmissbruk blir till kvastjakter och ljusexplosioner, och filmen lyckas inte leva upp till föregångare som Lånaren Arrietty eller När Marnie var där, av samma regissör.

MEARI TO MAJO NO HANA