Liftarens guide till galaxen

Hannes Dükler 16:00 25 Jul 2005
Jag typ träffade Douglas Adams en gång. Fick en bok signerad. "Don't panic", skrev han. Så jävla originellt. Nu är han död. Fick en hjärtattack på ett gym i Santa Barbara. Ibland tar jag fram boken och känner med handen där han skrivit. Tänker "Där har han skrivit, nu är han död". Så ställer jag tillbaka boken i hyllan. Jag läser inte om den. Det försökte jag med då, när jag fått den signerad. Jag blev bara ledsen. Det var inte roligt längre, nämligen, att läsa om Arthur Dent och hur han tillsammans med sin vän Ford Prefect lämnar jorden precis innan den pulvriseras för att ge plats åt en av Vogonernas hypergalaktiska expressleder. Mest fånigt bara. Många som gillar H2G2 är obehagliga människor. Jag kanske var det en gång i tiden, men inte längre. Nu är jag bara behaglig. H2G2:s fanskara är Quarnevaldeltagare i KTH-overall översållade med festliga badges och en trave Blandaren under ena armen och Bruxanvisningen under den andra. Männniskor som hittar på att kalla den H2G2 istället för [I]Liftarens guide till galaxen[/I]. Och det gör mig rädd, mycket rädd. Torbjörn Tännsjö skulle göra processen kort med dem alla om han fick chansen. Och nu är filmen här. Den har varit på gång i över 20 år faktiskt. Ett tag var Bill Murray tänkt att spela Ford Prefect. Will Ferrell var under en period planerad som Zaphod Beeblebrox. Spike Jonze var nära att hamna i registolen. Men det blev de engelska reklamfilms- och musikvideomakarna Hammer & Tongs som fick uppdraget. Och det är igenkänning på hög nivå för de som läst böckerna (man har dock slängt in en och annan ny karaktär, bland annat John Malkovichs omotiverade Humma Kavula, och förstärkt kärlekshistorien mellan Arthur och Trillian). Kan mycket väl vara småroligt för övriga också. För här finns förutsättningarna. Shynola-animationer! Vogonröster från The League of Gentlemen! Stephen Fry som berättare! Martin Freeman! Alan Rickman som Marvins röst. Zooey Deschanels galet stora ögon! Men jag vägrar skratta på befallning. [I]Liftarens guide [/I]befaller mig nämligen att asflabba. Det. Ska. Vara. Roligt. Hela. Tiden. Zaphod har till exempel en hatt med citruspress på toppen. [I]Liftarens guide [/I]är en bok full av darlings, små sketcher skrivna av en gammal sketchförfattare. Man har inte dödat många av dessa i filmversionen. Men jag är glad att den mycket brittiska stämningen i humorn finns kvar, den som är nära besläktad med Monty Python (framförallt Terry Gilliam), Black Adder och Eddie Izzard. Bill Nighy - här som planetdesignern Slartibartfast - tycker jag för övrigt bara bättre och bättre om.