Gud finns, hennes namn är Petrunya

Kasia Syty 12:00 17 Oct 2019

Enligt ELLEs undersökning skiljer sig tinder-rädslorna avsevärt åt beroende på könstillhörighet. Kvinnor lär vara mest rädda för seriemördare medan tindermännens största rädsla är att deras dejt visar sig vara tjock (eller med min kompis nya eufemism: kroppsaktivist). I Teona Strugar Mitevskas engagerande film, inspirerad av verkliga händelser som utspelade sig 2014, är verkligheten ännu mer medeltida. För huvudkaraktären, den 32-åriga Petrunya, vore Tindertjabbel småpotatis. Hon bor i den lilla nordmakedonska orten Stip, är varken smal eller med sin historikerutbildning eftertraktad på arbetsmarknaden och utöver oroliga föräldrar som drömmer om att hon ska hitta jobb och man, är det enda hon har ett litet rum där hon kan klä av sig och bli lämnad ifred ibland – och en växande frustration över omvärlden.

När Petrunya efter ytterligare en förödmjukande jobbintervju ankommer raseriavgrundens rand kastar hon sig efter det stora träkors som traditionsenligt släpps ner i floden av en lokal präst varje januari. Enligt den inskränkta gudens vilja är det endast byns hundratals vrålande män som har rätt att slåss om detta kors, vars erövrare garanteras lycka och välgång resten av året. När korset nu fångas av en som bär klänning blir stämningen i Stip minst sagt dålig och Petrunyas verklighet allt mer absurd. In i det sista försöker alla stackars hjärndöda patriarker förnedra henne för att rädda sina egna skinn och försvara den påhittade alliansen mellan stat och kyrka.

Tack vare ett smart manus och det makalösa skådespeleri som levereras av regissörens syster Labina, känner man med Petrunya från första stund. Systrarna lyckas väl med att fånga hur irritationens små stenar kan förorsaka en smärre lavin som i sin tur blottar ruttna maktstrukturer, dolda konflikter och hyckleri. Kampen om korset i ”Gud finns, hennes namn är Petrunya” blir stundtals lite väl patosfylld men filmen landar i hoppfullhet. Systemet går inte att förändra, men det går att påverka sin egen position i det och upphöja sig till gud när helst man känner för det.

Filmrecension: Hypnosen

"Ernst De Geer har liknande problem som Ruben Östlund - satiren eller våra tillkortakommanden blir aldrig speciellt tydliga eller särskilt jobbiga att se."