Vi har besökt Lynk & Co:s nyöppnade klubb i Antwerpen för att försöka ta reda på vad det egentligen är som företaget säljer.
Arlanda 06:15. Terminalen är glest befolkad och köerna nästintill obefintliga. Men det är absolut inte tomt. Jag försöker minnas senast jag var här och inser att det var våren 2020 när jag skulle hämta ut en hyrbil på långtidsparkeringen. Då var jag ensam i ett spökslott. Lustigt nog har jag ett liknande ärende även denna gång, då jag ska ta planet till Belgien och Bryssel för vidare transport till Antwerpen där Lynk & Co öppnar sin nya klubb.
Biltillverkaren är emellertid extremt noga i sin marknadsföring med att påpeka att det inte är en bil de säljer, vilket kan vara något förvirrande då man som konsument faktiskt kan signa upp sig för ett abonnemang på just en sådan. För 5 500 kronor i månaden får du tillgång till en fullt utrustad Lynk 01 inklusive allt. Bilen kommer endast i två utföranden, blå och svart, och du kan välja mellan laddhybrid eller elhybrid. That’s it.
Men det är som sagt inte en bil som marknadsförs. Det är en community eller kanske ännu mer en livstil likt vad Soho House har varit för hotellbranschen de senaste 20 åren. Företaget har därför inga showroom utan istället har de öppnat klubbar i Göteborg, Amsterdam och Hamburg. Samt nu även Antwerpen då. Lynk & Co-klubbarna utgör centrum i företagets universum. Där kan du delta i evenemang, shoppa produkter från företagets samarbetspartners, provköra bilen samt träffa andra medlemmar. Jag blir nyfiken på vad syftet med det senare är, för knappast kan det väl vara att jämföra bilar då alla är mer eller mindre likadana.
Jag hämtas på flygplatsen i Bryssel av en chaufför i en mörkblå Lynk 01, men istället för att åka de dryga 20 minuterna det vanligtvis tar in till Europaparlamentets huvudkontor lämnar vi istället huvudstaden och kör en knapp timme norrut till hamnstaden Antwerpen. Varför företaget har valt att öppna en klubb just här är faktiskt det första jag frågar Lynk & Co:s kommunikationschef Telma Negreiros så snart jag anländer vid densamma.
Ni finns i Göteborg, Amsterdam och Hamburg sedan tidigare. Hur väljer ni städer och varför Antwerpen?
– De första städerna ville vi skulle vara om inte huvudstäder så någon av de största på våra nyckelmarknader. Göteborg föll sig såklart naturligt med kopplingen till biltillverkning, men anledningen till att Amsterdam öppnade så tidigt var faktiskt att det generellt är en stad som är väldigt i framkant både vad gäller teknik och innovation. Amsterdamborna är kända för att vara early adopters, om man får generalisera.
Det får man. Men varför Antwerpen nu och inte Bryssel?
– Ärligt talat, hur kul är Bryssel?
Det är sant.
– Vi har en hel del kommande öppningar i pipeline redan, och öppnar bland annat Berlin nu i september. Därefter kommer vi att gå efter vilka städer som vi ser störst förfrågan i och öppna klubbar där våra potentiella medlemmar finns.
Totalt kommer det finnas klubbar och enklare popups i cirka 30 europeiska städer innan nästa sommar. Detta gör också att det parallellt byggs en infrastruktur för car sharing i dessa.
– Vi brukar säga att vi bygger bilen medan vi åker i den.
Vad är syftet med klubben, att andra med samma abonnemang ska få träffa likasinnade eller att värva nya medlemmar?
– Bra fråga, vi ser ju egentligen alla som potentiella nya medlemmar. Men klubben fyller många syften rent praktiskt. Dels är det ett sätt för oss att ha direktkontakt med konsumenten, både med existerande och blivande medlemmar, och självklart kommer du kunna provköra bilen i anslutning till klubbarna. Men den kommer även att fungera som ett sätt att ta hand om våra existerande medlemmar, genom alltifrån events till att man kan låna våra lokaler för att jobba i och så vidare.
Hjärnan bakom Lynk & Co är en 57-årig belgare bosatt i Hovås utanför Göteborg. Alain Visser har tillbringat hela sitt arbetsliv inom bilindustrin, nu senast på Volvo. Efter 30 år i branschen kände han att saker och ting borde kunna göras på ett nytt sätt, sade upp sig från sitt jobb som Senior Vice President på Volvo och plitade ner affärsmodellen för Lynk som han sedan presenterade för de kinesiska ägarna Geely.
– Det tog ett tag innan de köpte upplägget men jag tror att det som avgjorde saken var att jag inte gav upp, flikar Alain in med i förbifarten när han swishar förbi i sina sedvanligt informella kläder. Hade jag inte vetat sedan tidigare vem han var skulle jag snarare tagit honom för representant för något av de hippa varumärken som Lynk samarbetar med i sina klubbar.
Du kan nämligen köpa mer eller mindre allt som syns i klubbens lokaler, oavsett om det är kläder, konst eller prylar. Jag frågar Thelma vilka andra varumärken de har sneglat på när det kommer till det något oortodoxa upplägget.
– Inga andra bilmärken, men vi tittar snarare på hur andra spännande varumärken jobbar med framför allt hållbarhet. Det ser du också på utbudet av produkter som finns till salu i våra klubbar. Alltifrån kläder som skapats av överblivet tyg, till en helt ny startup som gör läderprodukter av kork istället för läder. När det kommer till bilbranschen har vi snarare märkt ett motstånd, både från traditionell bilmedia och återförsäljare men också från branschen i stort.
Man är rädd för det som hotar den traditionella affärsmodellen?
– Det märks att vi är på väg att väcka en sovande björn och jag hade inte ens jobbat här ett halvår innan jag fick erbjudanden från annat håll. Men det gör såklart bara att vi får en bekräftelse på att vi är på rätt spår.
Hur många bilar har ni fått ut hittills?
– Det jag kan säga är att vi hade som mål för första året var att få in 9 000 medlemmar. Nu har vi passerad 17 500 och den första bilen rullade ut i april månad. Det var ju typ igår?
Hur länge kommer ni att kunna hålla den här prisbilden?
– I nuläget handlar affärsmodellen mer om att öka antalet medlemmar än att försöka ta så mycket betalt som möjligt av dem.
Den största skillnaden gentemot andra bilmärken är att uppsägningstiden för ett abonnemang, eller medlemsskap som Lynk & Co kallar det, är blott en månad. För att få teckna ett månadsmedlemskap måste du vara minst 21 år gammal och ha haft körkort i minst tre år, men det är också de enda kraven. Tekniskt bygger Lynk & Co på Volvos motorer, och bottenplattan är av samma modell som XC60. Designen är emellertid unik för Lynk & Co, och inga tillval finns att göra för köparen. Förlåt, medlemmen. Det enda du kan välja är färg (blå eller svart) samt i nuläget om du vill ha en motor av typen hybrid- eller laddhybrid.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2021.