Ölsveriges first lady

Peter Steen-Christensen 11:13 24 Jun 2019

Sandra Lööv, också känd som Swedish Brew Lady, är en av landets starkaste ”beerfluencers”. Ölen är inte bara ett sidointresse, vi träffade henne på jobbet där hon som head of craft beers påverkar allt från ölpubar till Michelinkrogar angående vilka hantverksöl de ska ta in.

Det var för bara några år sedan. Sandra började jobba extra på en bar i Norrköping och en ny värld öppnade sig. Baren sålde någonstans mellan 180 och 200 olika ölsorter och den då väldigt unga Sandra inte bara föll pladask utan började plugga sortimentet och skapade ett lexikon om de olika ölen för kollegorna. Där och då hade hon nog ingen aning om att hon bara några år senare skulle vara ett välkänt ansikte i ölkretsar och fungera lite som språkrör för kvinnorna i branschen.

Vi ses på ett soligt Södermalm och hon bjuder mig på den, extremt lyckade skall sägas, Pink Boots Boot Print 2019 Session IPA som svenska ölkvinnor med vår bryggardrottning Jessica Heidrich från Hop Notch i spetsen har skapat på International Women’s Collaboration Brew Day, på internationella kvinnodagen. Sandra berättar vad det handlar om.
– Det är egentligen en del av världen största collaboration brew. Det bryggs på samma dag på olika delar över hela världen. I år var det över 200 olika platser som gjorde varsin öl. Jessica Heidrich var den som tog in Pink Boots Society till Sverige. Sen pratade vi ihop oss förra året. ”Ska vi inte ta tag i det här och göra någonting kul?”. Så då blev det en Boot Print-IPA. Förra året gjorde vi den på Höganäs Bryggeri och samlade ihop ett gäng kvinnor i ölbranschen och bryggde allt tillsammans. I år blev det en Session-IPA med havtorn, så du känner en fruktighet och en lätt syrlighet. Det blir andra året nu och vi gillar designen och namnet så mycket att vi har tänkt ha det här varje år nu som tema.

Deras Boot Print Session IPA är en fantastisk öl för sommarvärmen, och det skulle kunna bli en ”sommarplåga” som Sandra kallar det. Men frågan är om det finns några kvar tills dess, de 10 000 burkar som släpptes på Systembolaget i slutet av maj har haft bråttom ned från hyllorna.
– Vi är väldigt nöjda med den. Jag är den som står för försäljning och marknadsföring, vi har delat upp det lite så. Alltså, vi har bollat kring receptet men sen ska ju var person göra det de är bäst på och Jessica är fantastisk på att göra öl. Nu när Jessica har ett eget bryggeri så höll hon i bryggningen och öppnade upp sina dörrar och vi var 15 personer som var inblandade, från allt från Gotland till Malmö, berättar hon.

Samarbetsprojektet är ett exempel på hur man kan lyfta fram kvinnorna i en tidigare så mansdominerad branch. Sandra har vuxit fram som en välkänd profil och är genom sociala medier och hennes podcast helt säkert delaktig i yngre kvinnors ökande ölintresse.
– Det finns mer tjejer i ölvärlden och Sverige nu än förr. Men det har säkert funnits kvinnor tidigare också men nu ser vi ju en boom med fler kvinnor på ölmässor och på sociala medier och sådana här grejer inom bryggeri och barsvängen, som alla är väldigt intresserade av öl, säger hon.

Sandras personliga ölresa har gått fort. För fyra år sedan behövde hon ett extrajobb och hamnade på en kraftigt ölorienterad krog i hemstaden Norrköping. 
– Det var en person som jobbade där som var väldigt duktig på öl och gärna ville lära ut till mig. Och strax efter det blev jag fast, jag obsessade med mitt nya intresse, jag kategoriserade de här 200 ölsorterna vi hade och gjorde ett lexikon till mina kollegor, men det var nog bara jag som använde det ändå haha.
– Det var så det började. Och så eskalerade det - smaka, plugga och testa så fort jag var hemma och så blev jag nyfiken på att brygga och beställde hem ett ölkit. Allt det där hände ganska snabbt. När jag hittar något jag gillar så går jag verkligen in med buller och brak. Och sen började jag lägga ut på instagram om öl och då föddes en helt annan del, berättar hon.

Hon började också blogga om sina öläventyr, skrev om festivaler, öl och sitt eget hemmabryggande.
– Jag märkte att det var mycket ”så här gör du”, såna bloggar. Jag märkte att jag gjorde väldigt mycket fel och såg att det inte var någon som skrev som sina misstag, så jag började skriva lite humoristiskt om misstagen jag gjorde när jag bryggde. Det kunde vara allt från att jag råkat spotta i jäshinken till att jag tappade grejer, jag tyckte bara att det var skönt att man kunde vara lite mer avslappnad. Så jag fick lite mail då och då från folk som ville pröva själva och som kände att ”ifall du klarade det så ska jag nog också…” haha. Det är ok att göra fel och det märkte folk, säger Sandra.

Drycks.se fann henne genom hennes instagramkonto Swedish Brew Lady och hon började jobba med dem på festivaler och mässor vilket slutade med att hon fick ett fast jobb i Stockholm. Sandra har såklart funderat på att jobba med själva ölbryggningen också men tycker att hennes roll på Drycks.se är perfekt.
– Det händer så mycket i bryggerisvängen och det är därför det är så kul att vara i den positionen jag är nu på Drycks.se. Jag kunde kanske jobba på ett bryggeri, men många har ju inte ens kapacitet att ta in någon anställd. Det är en väldigt tuff bransch. Det är därför jag känner mig så glad över där jag är nu. Jag jobbar med 30-35 bryggerier idag och jag kan faktiskt hjälpa dem från det här hållet. Det är också det som inspirerar mig, jag älskar att vara en del av det och hjälpa dem att växa på det sättet jag kan, att sälja deras produkter och hjälpa till med promotion och evenemang.

Verksamheten Drycks.se behöver inte längre övertala folk att komma till dem, idag står producenter i kö för att komma in i deras produktportfölj.
– Det är jätteroligt och man ser verkligen hur mycket bryggerier det finns där ute som man inte har hört talas om. Idag är det väldigt många som vill in men man måste vara lite selektiv också för vi ska ju kunna ha plats för det i sortimentet. Vi vill ha ett stort, brett sortiment men det får inte vara för mycket. Vi säljer till alla, allt från riktigt ölorienterade pubar till Michelin-restauranger och gatuköket på hörnet. Det är väldigt olika. I början var det mycket ölbarer men i takt med att vi har breddat oss har vår kundbas också breddat sig.

– När det går bra för oss går det bra för bryggerierna och för barerna som har gäster som vill köpa bra hantverksöl. Så det blir en väldigt positiv och god cirkel när det går bra. Vi har ett ord vi ofta går efter, ”dryckfrihet” och det gäller i alla led, även mot krogar och mot bryggerier. Det ska vara så lite hinder som möjligt att få tag på bra dryck. Vi har inga kollikrav, vi kan skicka en låda ifall det är en kund som vill ha det. Det ska inte vara så höga trösklar överallt, det är vår filosofi. Vi har funkat som ett väldigt bra komplement, de flesta av våra kunder har avtal med de stora drakarna vilket är det vanligaste. Men folk har sett att vi kan fylla det här tomrummet som de kanske inte kan göra, vi kan erbjuda variation, berättar Sandra.

Att be henne säga en favoritöl är meningslöst. Det varierar från dag till dag och beror säkert på årstid, plats, sällskap med mera. Men favoritölstilar däremot kan man nog lättare precisera.
– Ja, jag är alltid ett stort fan av de här juiciga, fruktiga iporna.

New England?
– Ja, och jag är alltid ett stort fan av suröl av alla dess slag. Och det blir alltid att man kommer tillbaka till en krispig pilsner. Det är nog mina tre to-go-to. Någon av de tre sorterna när jag sugen på något. Det har mer och mer blivit lite lättare öl nu efter en period med tunga stouts och sånt i vintras.

Sandra berättar om ett intresse för människor och historier som ytterligare anledningar till hennes ölfascination.
– Det är mycket prat om öl men det är också människorna bakom och jag älskar människor överhuvudtaget och kan verkligen fyllas på med energi av andra människor. Så mitt intresse har mycket att göra med folket bakom, ifall det är en krögare eller ett bryggeri, när man har en gemensam nämnare så har man alltid en connection, vilket jag tycker är riktigt kul.
– Och så tycker jag det är roligt, särskilt i den här hantverksölssvängen där det kommer så mycket nytt och nya variationer, att folk är så himla kreativa, jag älskar verkligen den kreativa delen i ölprocessen. Hur man kan tänja på gränserna och leka med tanken om vad öl är för något egentligen.

Vin har till viss del blivit avdramatiserat tycker jag, men i och med boomen i hantverksöl så har det nästan gått motsatt väg där, folk som inte är insatta kan säkert tycka att det är besvärligt och svårt. Är det viktigt att man försöker avdramatisera det och göra det tillgängligt för alla?
– Absolut. Öl är ju bara öl. Jag är inte av den åsikten att öl ska vara väldigt prestigefyllt. Det ska vara roligt, bidra till roliga historier, men det finns mycket craftmanship. Det var det som jag föll för när det kommer till öl, dels att det öppnade sig en helt ny värld med nya smaker, men också alla stories omkring öl. Varje öl, precis som vi just pratat om Boot Print-IPAn och varför den finns, har ju en story. Och så har jag alltid älskat saker som är hand-made och skapat med passion.

Någon annan som precis som Sandra gjort mycket för tjejer när det kommer till öl är Josefine Törnqvist som startade Facebook-gruppen Ölgäris i 2017. Josefine fick i höstas pris som årets ölutvecklare på restauranggalan med motiveringen att hon ”har utmanat fördomar och inspirerat till nya möten, kunskap och ett roligare öl-Sverige”. Ölgäris som verkar för att göra branschen mer jämställd har idag över 6 000 kvinnor som medlemmar. Josefine och Sandra driver tillsammans ölpodden Veckans Ölhäng.
– Idag ska vi spela in första avsnittet på tredje säsongen. Vi kommer prata om GBG Beer Week. Vi var därnere tillsammans.

Sveriges ölhuvudstad.
– Ja men det är ju det. Det är helt galet vilka bryggerier som finns där. Och de har en väldigt skön inställning gentemot varandra. Det är teamwork och det gör mycket saker tillsammans. Så det är verkligen inspirerande att se.

Hur många lyssnare har ni?
– Känns inte som att man kan lita på det, det verkar som det är för mycket… Jag kommer inte ihåg men det var några tusen per avsnitt men som sagt jag kan inte gå i god för att det stämmer. Vi har haft uppehåll nu och vi får båda meddelanden hela tiden med frågan när vi ska börja igen. Vilket är jättekul och det är ju då man blir taggad på att fortsätta.
– Vårt första avsnitt satt vi med en två hundrakronors-mikrofon och jättedåligt ljud och när man lyssnar tillbaka på första avsnittet tänker man bara ”men gud, vad höll vi på med” haha. Så det är kul att det är lite bättre idag.

Vad har du annars på gång?
– Nu ska jag åka till Köpenhamn till MBCC (Mikkeller Beer Celebration Copenhagen) och sen åker jag till Los Angeles på kombinerad semester och jobb, det är en Firestone Walker-festival bland annat.
– Jag tror att folk tror att jag dricker mycket mer öl än vad jag gör. Men ibland känner jag att det är dags att ha en paus.

Så hur mycket dricker du, det är en viktig fråga?
– Efter jul då drack jag inte på en hel månad. Men jag dricker ju sällan en hel öl. Eller sju öl på en kväll. När jag dricker öl så dricker jag oftast de här små provglasen eller delar med någon, testar om det är bra eller dåligt.

När du går ut på krogen, vad händer då?
– Du tänker med ölval?

Nej, men kanske att man blir arbetsskadad när man sitter med öl hela dagarna. Dricker du kanske cocktails istället när du går ut?
– Men ja! Det har blivit så mer och mer. Och jag har precis fått upp ögonen för vin. Nyligen hittade jag ett naturvin som öppnade en helt ny värld för mig. Nu är jag Swedish Wine Lady. Det är ett naturvin från Umbrien, ett orange vin. Funky, mustigt, jag blev helt kär. Har aldrig känt så med vin innan.

Det är den klassiska frågan i vinintervjuer, vilket vin var det som fick dig att förstå magin med vinvärlden. Nästan alla har den där första upplevelsen när poletten ramlar ner.
– Den upplevelen hade jag med öl. I första början, så var det typ Brooklyn Lager, Brooklyns IPA, något belgiskt och St:Eriks IPA som öppnade min värld. Vilket är kul för nu sitter jag och har gjort en öl tillsammans med hon som gjorde den.

Jag älskar både öl och vin utan att vara supernördig, men ifall man gillar öl väldigt mycket så kan jag inte förstå att man inte skulle gilla vin väldigt mycket. Det handlar om smaker och drycker.
– När man går in på Belgien och deras Gueuze och Lambic, spontanjäst öl, då hamnar det ju nästan i naturvinsegmentet. Egentligen är det ganska naturligt att jag föll för naturvin för jag älskar ju spontanjäst öl. Det känns som en naturlig övergång. Och vi pratade om det här på kontoret också, det är vanligt att man går över till kaffenörderi också. Jag började inte dricka kaffe förrän för någon månad sedan. Följde försiktigt med till Fikabaren och provade handhällt, colombianskt och etiopiskt… Du kan dricka kaffet kallt, det är så nätt och syrligt, jag var helt förbluffad över att det var kaffe. Men nu låter jag som dem som dricker viss öl och säger ”jag kan inte fatta att det här är öl”, så är jag med kaffe nu. Jag gillar ju inte kaffe men när jag fick testa sådana där riktigt coola bönor så kändes det som att det var ok. Så nu är jag nästan en kaffedrickare.

– Du måste testa en suröl förresten. Wizard, det är Morgondagens Bryggeri och Mikrofonbryggeriet som slagit sig ihop och skapat det här varumärket. De har tagit surölen till nya höjder, det är flytande godis liksom. Det här är favoriten bland kunder. De har fyra sorter. Det är så kul med burkar nu förresten, hur folk kan täcka dem med konstverk.

Kul att du säger det, Vi har precis gjort en artikel om burkens framfart.
– Tror fler går över till det nu, både för logististiken och för att burk är den bästa förpackningen. Den släpper inte in syre eller ljus. Man har inte den här lilla luftfickan som man har på flaskor. Och så kapsylen kan få in lite syre.
– Kan du gissa vad det är? Mango, hallon och passionsfrukt. Det här är något som dundrar fram med stormsteg i öl-Sverige. Man måste gå in med inställningen att man dricker en fruktig drink och kanske inte en öl. Coola färger också. Knallgul, knallrosa och den här är lite mörkt laxfärgad. Det är väldigt mycket frukt. Det är tanken med varumärket, det ska inte sparas på någonting, det ska bombarderas med frukt.

Har de fått in det på Systemet?
– Ja, de har fått ändra på designen ganska mycket. De har blivit tvungna att ta bort gubben.

Varför då?
– Jo, man får ju inte köra luftballong alkoholpåverkad.

Oj, såklart. För att folk inte helt plötsligt ska kasta sig ut i sina luftskepp efter att de har druckit den här.
– Eller hur. Designen var tydligen också lite för inbjudande för barn.

Ok, det kan nog vara riktigt. Det kan jag köpa. Den är för snygg helt enkelt. Det värsta är att barn skulle säkert tycka att den smakar gott också.
– Min favorit är nog den första de gjorde, Puppethead, det är bara hallon och svarta vinbär. Jag tyckte det var så välgjort och grymt i sin enkelhet. Men de här är fruktansvärt bra de också.

Sandras passion för dessa produkter går inte att ta miste på. Hon tvingar på mig, utan större svårighet ska tilläggas, ytterligare flera svenska hantverksprodukter som jag inte smakat - det måste jag menar hon. ”Flytande godis”, var det någon som sa.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Copine

Adressen på Kommendörsgatan 23 förpliktigar då den har huserat en rad krogar tidigare. Nu har den hamnat i händerna på Jim och Jacob.

Krogrecension: Hybrid

Blott ett stenkast från Tele2 Arena ligger den korsning av gastropub och helt vanlig restaurang som vi får anta att namnet anspelar på.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!